Dit is de auto die als Daf 77 op de markt had moeten komen. De Volvo 300 serie, bestaande uit de 343 (3-deurs) en 345 (5-deurs, vanaf 1979) is grotendeels door DAF ontwikkeld in het P900 project, en slechts op punten door Volvo aangepast. Het P900 project wat eind jaren '60 startte omvatte de ontwikkeling van een middenklasse hatchback met 1300/1400 cc motor, ontworpen voor alle soorten transmissies.
Tijdens het ontwerp werd veel aërodynamisch onderzoek gedaan, in die tijd niet gebruikelijk. Bij het verder verbeteren van het ontwerp, dat bij DAF intern als 'model S' werd aangeduid, gingen geruchten door de wandelgangen dat Volvo een potentiële partner van DAF kon worden. Het ontwerpteam nam dit nieuwe inzicht mee zodat het front in lijn werd gebracht met de stijl van grotere Volvo's.
Zodoende werd in 1976 aan de onderkant van het modellengamma een nieuwe Volvo gepresenteerd die herkenbare stijlelementen had van DAF personenwagens en bovenal beschikte over de unieke Variomatic versnellingsbak (die CVT heette): de Volvo 343. In eerste instantie was de pers zeer te spreken over deze nieuwe Volvo-telg met DAF genen: een fijn rijdende, goede auto met een hoog prijskaartje. Maar gaandeweg bleek dat het model te maken had met kinderziektes en niet overal de bouwkwaliteit van Volvo uitstraalde. Deze problemen werden in de daaropvolgende jaren aangepakt en met de komst van de handgeschakelde versnellingsbak in 1979 werd de 343/345 goedkoper en meer concurrerend. In 1981 kreeg de 300-serie een nieuw front wat zorgde voor een lagere luchtweerstand en daarmee zuiniger verbruik. Met de verschijning van de 360 GLT in 1982 ging Volvo de modellen voortaan
340 en 360 noemen.