Daf 44

Carrosserievormen:

Sedan
  Stationcar en Bestel
Daf 44 met Variomatic - Folder (voorkant)  


"Verbluffend Variomatisch Vinnig"

De Daf 44 was een nieuwe mijlpaal in de geschiedenis van DAF personenwagens: het is het eerste model van de 'B-body' Dafs.
De B-body was DAF's antwoord op de vraag vanuit de markt naar een grotere auto, een écht nieuw model in het DAF modellengamma: de Daf 600, 750, Daffodil 30-31-32 en 33 waren allemaal variaties op het ontwerp van Willem van den Brink, de zogenaamde A-body.

De Daf 44 was het eerste volledige ontwerp van de Italiaanse meesterontwerper Giovanni Michelotti, nadat hij eerder de Daffodil 31/32 en Daf 33 stileerde. Zijn 'Italiaanse hand' zie je terug in dit model: de simpele en doeltreffende lijnvoering met minimaal gebruik van chroom zorgt voor een elegante en frivole uitstraling.
 
Voor DAF stond bij de ontwikkeling van de 44 voorop dat comfort en economie op hoog niveau moesten staan, maar veiligheid was het belangrijkst. Hiervoor werd de carrosserie op vele punten verstevigd. Voor comfort zorgden de prettige voorstoelen en voorgevormde achterbank die een fijne zitpositie opleverden, maar ook de ruime portieren die voor meer instapgemak zorgden. Motorisch bleef het bij hetzelfde: in het vooronder van de Daf 44 lag de bekende door DAF ontwikkelde 2 cilinder 4-takt boxermotor, maar nu met een inhoud van 850 cc in plaats van 750 cc.
 
Aanvankelijk kwam de Daf 44 in 1966 uit als Sedan, in slechts één uitvoering: Luxe. In 1967 werden de Stationcar en Bestel aan het gamma toegevoegd en kwam er een uitvoering 'Standaard' bij. Deze standaarduitvoering met een grijs interieur werd in 1968 opgevolgd door de Comfort uitvoering, die een interieur in meerdere kleuren had. De Standaard/Comfort hebben geen ventilatieroosters in het dashboard, open aflegvakken, en geen chromen raamomlijsting.

In 1969 deed het 2e type 44 zijn intrede, tegelijk met de invoering van het tweede type Daf 33 en Daf 55. De chromen strip met het rechtopstaande logo '44' werd vervangen door 2 dikke horizontale banen met chroomstrip en een typeplaatje 'Daf 44'. Het DAF-logo in schrift verdween van de motorkap en het kofferdeksel, en de 44 kreeg grotere koplampen. Tweede types 44 werden uitgerust met een stuurwieldop van zachter materiaal, en op de 44 Luxe zaten in de armsteunen geïntegreerde deurgrepen. Vanaf 1972 werd de Daf 44 opnieuw cosmetisch aangepakt met bumpers met rubberen hoeken en wielen met imitatie ventilatiegaten en zwarte wieldoppen, om hem in lijn te brengen met de Daf 46 en Daf 66. De chroom-zwarte rand op de achterzijde verdween; de typeaanduiding kreeg een nieuwe plaats op de achterklep. Daarnaast werd vanaf dat jaar de 44 voorzien van een 12-volts elektrische installatie.

Na 8 productiejaren werd de Daf 44 in 1974 opgevolgd door de laatste échte Daf: de Daf 46. De laatste Dafs 44 waren voorzien van bolle koplampen en een spijltje in de portierruit; kenmerken van zijn opvolger 46.

Daf 44 Sedan

Daf 44 Sedan Ongeveer 287
op kenteken in Nederland
bron: RDW (2023)

Uitvoering: Standaard, Comfort en Luxe
Bouwjaar:    1966 t/m 1974
Geproduceerd:    152.635 (11.678 Standaard, 7.270 Comfort en 133.687 Luxe) in Eindhoven en Born

Giovanni Michelotti tekende een ruime moderne auto met een stijlvol zakelijk interieur. Het dashboard is smaakvol en geeft de bestuurder alle informatie. Geen wonder dat hij vijfde werd bij de verkiezing auto van het jaar 1967.

In 1966 verscheen de Daf 44 in één uitvoering. Deze had roestvrijstalen strips rond de ramen, een tweekleurig interieur, chroomdetails op het dashboard en openingen voor verse buitenlucht links en rechts op het dashboard. Een jaar later in 1967 volgde een uitgeklede versie met een muisgrijs interieur en ontbrak het aan de chroomdetails en geoptimaliseerde ventilatie. Zodoende heeft de Daf 44 Standaard geen ventilatieopeningen in de motorkap. Vanaf 1969 veranderde de naam van het uitrustingsniveau Standaard naar Comfort. De initiële uitvoering werd 'Luxe': extra's als een stalen schuifdak en banden met wit zijvlak (white walls) waren als extra's leverbaar bovenop de hierboven genoemde uitrusting.

Maten

Wielbasis
2.25m

Totale lengte
3.85m

Totale breedte
1.54m

Totale hoogte
1.38m

Motor

Type  
2 cilinder 4-takt boxer

Inhoud
844 cm3

Max vermogen  
40 pk bij 4500 omw./min.

Compressieverhouding  
7.5:1

Prestaties

Maximum snelheid 
123 km/uur

Brandstofverbruik
7 - 8 liter / 100 km

Inhoud brandstoftank
40 liter

 

Daf 44 Stationcar en Bestel

Daf 44 Stationcar Ongeveer 17
op kenteken in Nederland
bron: RDW (2023)

Uitvoering: Standaard, Comfort en Luxe
Bouwjaar:    1967 t/m 1974 (Bestel 1972 t/m 1974)
Geproduceerd:    15.267 (13.918 Stationcar en 1.349 Bestel) in Eindhoven en Born

De Stationcar is een comfortabele reisauto met een zee aan bagageruimte, zeker als de bank plat ligt. De Bestel heeft een vlakke laadvloer met een schot achter de voorstoelen. Dit model heeft hetzelfde hoge comfort als de Daf 44 Stationcar maar biedt door zijn vlakke laadvloer de kleine ondernemer een ideaal transportmiddel. Ook voor dit model tekent Giovanni Michelotti. De Daf 44 Stationcar was qua ontwerp de basis voor zijn opvolger Daf 46.

Maten

Wielbasis
2.25m

Totale lengte
3.85m

Totale breedte
1.54m

Totale hoogte
1.38m

Motor

Type  
2 cilinder 4-takt boxer

Inhoud
844 cm3

Max vermogen  
40 pk bij 4500 omw./min.

Compressieverhouding  
7.5:1

Prestaties

Maximum snelheid 
123 km/uur

Brandstofverbruik
7 - 8 liter / 100 km

Inhoud brandstoftank
38 liter

<< Vorig model

Daf 33

Volgend model >>

Daf Pony