Daf 55

Carrosserievormen en uitvoeringen:

55 Sedan
55 Stationcar en Bestel
55 Coupé
55 Marathon (sedan)
55 Coupé Marathon
Daf 55 Coupé (1e type) - Folder afbeelding  


"De efficiënte Daf 55 / de luxueuze Daf 55 / de elegante Daf 55 / de perfecte Daf 55 / de ruime Daf 55"

De Daf 55 werd ontwikkeld om het modellengamma uit te breiden, en een breder koperspubliek, met name zakelijke rijders, te trekken. Het is een model wat gebaseerd is op de Daf 44, omdat een geheel nieuw model ontwikkelen te veel investeringen en tijd zou kosten. Het grote nieuws, naast het gewijzigde uiterlijk ten opzichte van de 44, is de motor: voor het eerst werd niet de door DAF zelf ontwikkelde luchtgekoelde 2-cilinder boxermotor in het vooronder gelegd, maar een bij Renault ingekochte Cléon-Fonte watergekoelde 4-cilinder lijnmotor met 1100 cc. Een achter een Daf 55 rijdende automobilist wordt duidelijk gemaakt wat hij voor zich heeft rijden: op de achterruit van elke 55 valt op een grote sticker 'DAF 55 1100cc automatic/variomatic' te lezen.
 
De Daf 55 heeft een ophanging met torsiestaven en schijfremmen vóór, achteruitrijlichten en een voor de motor geplaatste radiator die zorgde voor een ander front; eigenschappen die de Daf 44 niet heeft. In het interieur gaat het er luxer aan toe met dubbele klokken op het dashboard en een kastje met aflegruimte aan beide kanten van het dashboard.
 
Als Sedan gelanceerd in 1967 volgt een jaar later de 55 Stationcar en in 1968 komt ook de 55 Coupé, die vanaf de kleinere voorruit verschilt van de andere varianten door de aflopende, slanke daklijn.
 
Na de successen van DAF in de London-Sydney Marathon en Marathon de la Route, brengt DAF een optionele Marathon opvoerset uit. De motor is hierbij opgevoerd met andere ontsteking, carburatie en nokkenas. Uiterlijk krijgt een 55 met Marathon pakket 13" lichtmetalen velgen op brede banden, een andere uitlaat, toerenteller en met leer bekleed stuurwiel. Het pakket is te bestellen en monteren bij een erkend DAF dealer die de Marathon emblemen op de carrosserie kan bevestigen. Vanaf 1971 wordt een gewijzigd Marathon pakket af-fabriek leverbaar.
 
Er zijn twee types Daf 55. Het 1e type (1967 t/m 1969) is te herkennen aan fijnmazige koelgaten boven de voorbumper, de extra chromen strip in de grille en het rechtopstaande embleem '55', oranje knipperlichten vóór en de schrijfletters 'daf' op de motorkap en achtersteven. Het tweede type (1969 t/m 1972) heeft 16 koelgaten boven de voorbumper, een kunststof strip als grille met twee strepen en zilveren opdruk 'DAF 55", welke je ook aan de achterkant ziet gecombineerd met het plaatje 'Variomatic'. Vanaf 1971 werden de oranje knipperlichtglazen aan de voorkant vervangen door witte exemplaren. Late Dafs 55 beschikken over een nieuwe plaatkoppeling, die soepeler aangreep dan de vroegere schoentjeskoppeling; een belangrijk nieuwtje voor de opvolger Daf 66.

Daf 55 Sedan

Daf 55 Sedan (1e type, Kobina) Ongeveer 260
op kenteken in Nederland
bron: RDW (2023)

Uitvoering:   Luxe
Bouwjaar:    1967 t/m 1972
Geproduceerd:    111.906 in Born

Dit is de sterke broer van de Daf 44 uitgerust met de 1100 cc Renault Cléon-Fonte motor. De Sedan heeft één uitrustingsniveau 'Luxe' wat iets completer is uitgerust dan de Daf 44 Luxe. Het interieur heeft een afsluitbaar handschoenenkastje, effectief regelbare verwarming met aanjager, bakje op de middenconsole en een dashboard met 2 klokken. De Daf 55 is leverbaar in 10 carrosseriekleuren (de kleuren hieronder zijn een combinatie van type 1 en type 2 en lakkleuren toegepast op uitloopmodellen) en 4 interieurtinten.

Maten

Wielbasis
2.25m

Totale lengte
3.88m

Totale breedte
1.54m

Totale hoogte
1.38m

Motor

Type  
4 cilinder 4-takt lijnmotor

Inhoud
1108 cm3

Max vermogen  
50 pk bij 5000 omw./min.

Compressieverhouding  
8.5:1

Prestaties

Maximum snelheid 
136 km/uur

Brandstofverbruik
7,5 - 9 liter / 100 km

Inhoud brandstoftank
38 liter

 

Daf 55 Stationcar en Bestel

Daf 55 Stationcar (2e type, Kobina) Ongeveer 21  Stationcar en 3 Bestel
op kenteken in Nederland
bron: RDW (2023)

Uitvoering: De Luxe
Bouwjaar:    1968 t/m 1972
Geproduceerd:    Stationcar: 19.144 en Bestel: 1.174 in Born

De Stationcar geeft veel meer bergruimte bij dezelfde luxe uitstraling als de Sedan, met een ruime achterbank die in neergeklapte stand een zee aan bagageruimte geeft. Doordat de achterruit verder weg staat voor de bestuurder, en de Stationcar meer beladen kan worden, heeft hij een spiegel met een langere voet om goed zicht te hebben op het achteropkomende verkeer.

De 55 Bestel werd leverbaar vanaf 1969 bij de invoering van het 2e type Daf 55. Dit model heeft een lage scheidingswand tussen de voorstoelen en geen achterbank maar een doorlopende, tweedelige houten laadvloer.  Luxe opties zoals een schuifdak of slaapstoelen ontbreken in deze bedrijfswagen.

Evenals de Daf 55 Sedan hebben de 55 Stationcar en 55 Bestel een ophanging met torsiestaven en schijfremmen vóór, voor optimale veiligheid.

Maten

Wielbasis
2.25m

Totale lengte
3.88m

Totale breedte
1.54m

Totale hoogte
1.38m

Motor

Type  
4 cilinder 4-takt lijnmotor

Inhoud
1108 cm3

Max vermogen  
50 pk bij 5000 omw./min.

Compressieverhouding  
8.5:1

Prestaties

Maximum snelheid 
136 km/uur

Brandstofverbruik
7,5 - 9 liter / 100 km

Inhoud brandstoftank
38 liter

 

Daf 55 Coupé

Daf 55 coupé (1e type, Rolita) Ongeveer 241
op kenteken in Nederland
bron: RDW (2023)

Bouwjaar:    1968 t/m 1972
Geproduceerd:    21.039 in Born

Voor velen is dit de mooiste DAF die Giovanni Michelotti heeft ontworpen, met zijn slanke lage daklijn. De stoelen staan lager in de auto voor een sportief rijgevoel. Door de sportieve daklijn is er achterin plaats voor 2 kinderen: het is een echte 2+2 coupe. Het interieur ademt nog meer luxe dan de Sedan dankzij de houtnerf afwerking van het dashboard, deurpanelen met armsteunen, tapijt op de vloer, en met geperforeerd kunstleer (skai, alleen in het 1e type) beklede kuipstoelen. Het 2e type 55 coupé heeft stoffen 'slaapstoelen'. Technisch is de 55 Coupé gelijk aan de 55 Sedan.

Maten

Wielbasis
2.25m

Totale lengte
3.88m

Totale breedte
1.54m

Totale hoogte
1.31m

Motor

Type  
4 cilinder 4-takt lijnmotor

Inhoud
1108 cm3

Max vermogen  
50 pk bij 5000 omw./min.

Compressieverhouding  
8.5:1

Prestaties

Maximum snelheid 
140 km/uur

Brandstofverbruik
7,5 - 9 liter / 100 km

Inhoud brandstoftank
38 liter

Daf 55 Marathon (sedan)

Daf 55 Marathon sedan (2e type, Mostana) Ongeveer 32
op kenteken in Nederland
bron: RDW (2023)

Bouwjaar:    1971 t/m 1972
Geproduceerd:    9.176 in Born

Vanaf 1971 is de opvoerset af-fabriek leverbaar als Marathon uitvoering. De 55 Marathon heeft een centraal geplaatste sportuitlaat en 13” velgen met zwarte wieldoppen. Uiterlijk krijgt de auto een dubbele marathonstreep en Marathon logo’s. In het interieur valt het tapijt op de vloer op en de comfortabele, met stof beklede slaapstoelen. Het stuur heeft een finishvlag als centraal logo. Met een topsnelheid van 145 km/u geeft hij hiermee menig andere auto het nakijken.

Maten

Wielbasis
2.25m

Totale lengte
3.88m

Totale breedte
1.54m

Totale hoogte
1.38m

Motor

Type  
4 cilinder 4-takt lijnmotor

Inhoud
1108 cm3

Max vermogen  
63 pk SAE / 5600 omw./min.

Compressieverhouding  
10:1

Prestaties

Maximum snelheid 
145 km/uur

Brandstofverbruik
9 - 11,5 liter / 100 km

Inhoud brandstoftank
38 liter

 

Daf 55 Coupé Marathon

Daf 55 Marathon Coupé (2e type, Nationa) Ongeveer 31
op kenteken in Nederland
bron: RDW (2023)

Bouwjaar:    1971 t/m 1972
Geproduceerd:    1.791 in Born

Vanaf oktober 1971 is de Coupé ook af-fabriek leverbaar in de Marathon uitvoering. Met de opgevoerde motor, de sportuitlaat en de 13” velgen met zwarte wieldoppen is het een racemonster. In het interieur krijgen de slaapstoelen een stoffen bekleding en het stuur krijgt de finishvlag als centraal punt. Met een topsnelheid van 145 - 150 km/h een rappe jongen.

Maten

Wielbasis
2.25m

Totale lengte
3.88m

Totale breedte
1.54m

Totale hoogte
1.31m

Motor

Type  
4 cilinder 4-takt lijnmotor

Inhoud
1108 cm3

Max vermogen  
63 pk SAE / 5600 omw./min.

Compressieverhouding  
10:1

Prestaties

Maximum snelheid 
145 - 150 km/uur

Brandstofverbruik
9 - 11,5 liter / 100 km

Inhoud brandstoftank
38 liter

<< Vorig model

Kalmar Tjorven

Volgend model >>

Daf 66