• Samen upgraden

    Een dikkere 1400 motor er in, dat fixen we gewoon op straat. Street credibility!

  • Trots in de spotlights

    Poseren bij je DAF, de camera's weten je te vinden.
    En jonge gasten weten DAF Club Nederland te vinden en worden lid.
    Doe je mee?

    Word lid
  • Drive As Formula 1-legends

    Be Max Verstappen.
    Be Yuki Tsunoda.
    Deze racehelden vonden (achteruit)rijden in een Daf geweldig!

  • Vies dik

    #dikkebakken #custom #raggenmetdiebak #dafamous

  • DRT

    DAF Rainbow Team - hippe kleuren en dik scheuren
     

    Ga naar de DRT Facebook pagina
  • Custom Daf 55

    Led lampen, zwarte wielen, uitlaat in het midden en een zwarte smoel: deze Daf 55 coupé is lekker uniek en persoonlijk gemaakt.

Jonge DAF rijders! Jij ook?

Je bent jong en je wilt wat... een ouwe DAF om in te gaan rijden? Hoe dat dan? Geen climate control (nou ja, via raamslingers en klapraampjes), keyless entry (oké, als je 'm niet afsluit dan), wireless charging, panoramadak, lane departure warning, ABS, ESP, 3-cilinder turbo, schakelpeddels. Niets van dat alles. Maar wel mods zoals een dikke uitlaat, LED-verlichting of Bluetooth/DAB+ radio of een ratlook; dat kan gewoon op een DAF of Volvo met Variomatic. Dus gewoon swag met je Daf!

En dat deel je met anderen. Online, met posts van dikke bakken of vette upgrades, maar vooral ook live: samen sleutelen en/of rijden!
Zo komen jonge gasten samen voor bijvoorbeeld een Vette Bakken toertocht, Hemelvaartweekend, DCN meets DRT event of om samen in de verse sneeuw te gaan driften.

Op deze pagina lees en zie je waarom het juist supertof is om een Daf of Volvo te hebben en te rijden. Lees verder en kom er via deze jonge leden van DAF Club Nederland achter wat er zo leuk aan is.

 

Waarom als jonge kerel / jongedame kiezen voor een DAF?

- Het is weer eens wat anders dan de zoveelste Polo, Golf, Focus, A3 of 3-serie. Nederlands trots ja!
- Laat je vrienden zich maar een ongeluk schakelen. Met een Variomatic heb je 1000en versnellingen en hoef je alleen maar gas te geven en te remmen! En wat stuurkunsten natuurlijk.
- De auto waar je opa of oma misschien nog in gereden heeft kan met z'n Variomatic ook nu goed mee in het verkeer!
- Lekker betaalbaar om te rijden.
- Je kunt er gemakkelijk aan sleutelen, en als je de kennis daarvoor niet hebt dan kun je het leren via de DAF Club!
- Een Daf/Volvo met Variomatic kan net zo hard achteruit rijden als vooruit. Met dat weetje kun je voor de dag komen; dat kunnen je vrienden niet met hun auto. Én: Formule 1 coureurs Max Verstappen en Yuki Tsunoda hebben het gedaan in gepimpte Dafs. Cool!
- Als je voor een Daf 66 YA kiest rijd je in oud materiaal van (het Ministerie van) Defensie. Een dikke cabrio mét automaat die vroeger in het Nederlandse leger is gebruikt!
- Je kunt ook een Daf helemaal naar wens customizen; zowel qua looks (LED lampen, audio installatie, verbrede velgen) als onder de motorkap. In de 4-cilinder Dafs/Volvo's kun je een upgrade doen naar een B14 motor. Dat wil wel van z'n plek!

Jonge Daf rijders aan het woord

Lynn Somsen (2003)

Lynn Somsen (2003)

"In december 2020 ben ik via de D.C.N. Facebookpagina terecht gekomen in een vriendengroep met jongeren die in een Daf of Volvo rijden, beter bekend als DRT. Nadat ik lid was geworden van DAF Club Nederland heb ik, ondanks dat het sterk door mijn familie werd afgeraden, van één van de DRT leden een Daf 55 sedan uit 1972 gekocht. Dat is niet alleen mijn eerste Daf maar ook mijn eerste auto!"
"Al voordat ik de auto had gekocht wist ik 1 ding zeker: ‘daar moeten andere velgen onder’. Ondanks dat voornemen was mijn eerste accessoire dat ik voor de Daf kocht een setje ‘wimpers’ voor boven de koplampen. Niet lang daarna kwam de Daf op GLS velgen te staan. Na avonden lang schuren en een paar spuitbussen verder stonden ze strak in de lak. Ik heb ze zelf voorzien van een sportief rood randje. Over rood gesproken... Mijn Daf heeft een rood interieur! De kleur rood is dus een soort van ‘rode draad’ geworden. Onder de motorkap zit ook nog eens een metallic rode kleppendeksel verstopt. Daarnaast heb ik de achterste 3 ramen geblindeerd en heeft de voorruit een zonnestrip gekregen. Op die manier heb ik hem naar mijn idee een sportief uiterlijk gegeven”.

Lynn is als vrijwilliger werkzaam als secretaris bij DAF Club Nederland

Dion Walet (1998)

Dion Walet (1998)

"Je moet weten dat ik als hobby heb om te ‘driften’ met mijn 66. Daarop heb ik hem helemaal aangepast als driftauto. Dat betekent dat er een getunede 1.400 cc motor voorin ligt en achterin een doorgelast differentieel. Ook heb ik het onderstel aangepast met ondermeer een dikke RVS uitlaat. Verder zijn de draagarmen verlengd voor meer camber zodat de auto meer grip krijgt op de voorwielen. Daarnaast heb ik er dikke verstralers opgezet. In het interieur heb ik een volledige rolkooi gemonteerd en zijn de standaard stoelen vervangen door kuipstoelen”.

Robin Bongaarts (1993)

Robin Bongaarts (1993)

"Een professionele beunhaas in Rotterdam die een poging wil gaan doen om met mijn Daf 44 de wereld rond te gaan. Over mijn Daf heb ik de afgelopen 3 jaar verschillende verslagen geschreven en gefilmd voor mijn site Daffert.nl waarop te zien- of te lezen is, hoe ik deze telkens repareer, vaak samen met m’n maat Clint. Normaal gesproken zit ik de hele dag als maritiem engineer achter de PC, waardoor ik het juist erg leuk vind om met mijn handen te prutsen en dingen uit te zoeken".

Frank Wittendorp (2000)

Frank Wittendorp (2000)

"Niet alleen mijn eerste Daf, maar ook mijn eerst auto!"
"Ik was niet bewust op zoek naar een Daf, maar wel naar een auto met karakter tegen een redelijke prijs. Juist omdat ik wat vrije tijd had zou het niet erg zijn als er nog het nodige aan moest gebeuren."
“Een Daf 33 als dagelijks vervoer bevalt me goed. Ik rijd er dagelijks mee naar mijn stageadres in Emmen. Dat is een lekker ritje van zo’n 15 kilometer. Daarnaast gebruiken we hem ook regelmatig voor een toertje in de regio Zuidoost Drenthe. Het leukste zijn de positieve reacties onderweg. In de korte tijd dat ik hem heb, heb ik al vele glimlachende gezichten en duimpjes omhoog gezien."

Clint de Bruijn (1995)

Clint de Bruijn (1995)

"Mijn eigen Daf is ondertussen wel heel speciaal geworden en dat komt door alle avonturen die ik er ondertussen mee heb meegemaakt. Dan moet je denken aan alle keren dat ik met pech aan de kant heb gestaan en aan verre vakanties naar Dublin en Parijs.”

"Toen ik op een zaterdagochtend 28 maart 2015 voor het eerst ging kijken naar een Dafje 33 was ik verkocht. De motor, een luchtgekoelde 2 cilinder, vond ik geweldig! En tot mijn verbazing was het een automaat. De staat van de auto was redelijk en ik kocht hem!”

Derike Velthuis (1997)

Derike Velthuis (1997)

“Vanaf jongs af aan heb ik oldtimers tof gevonden, maar verder nooit iets mee gedaan. Toen ik in de vierde klas een stukje van de achteruitrijraces keek tijdens een les Nederlands, wist ik het: als ik later groot ben ga ik een Daf kopen. Groot ben ik nooit geworden, maar vijf jaar later kocht ik wel eindelijk mijn eerste V66. Niet alleen de techniek van een DAF fascineert mij, maar ook de tijd en cultuur waarin de DAF opkwam en ook weer onderging vind ik boeiend.”

“Nadat ik mijn eerste V66 had gekocht, wist ik zelf nog vrij weinig over het rijden en onderhoud. Door lid te worden van de groep op Facebook, leerde ik wat mensen kennen en kon ik zelf ook dingen vragen of opzoeken over de auto als ik er niet uitkwam. Een half jaar later werd ik ‘officieel’ lid.”

Dion Snoek (1998)

Dion Snoek (1998)

"Juist gaaf als ‘ie een beetje anders is"
Al van jongs af aan is Dion Snoek gek op DAFjes. Zelf rijdt hij een DAF 55 én heeft hij een DAF 66 in de garage staan.
Bron: Algemeen Dagblad

Oh ja: Dion is de jongste taxateur van DAF Club Nederland.

Maran Staal (1993)

Maran Staal (1993)

"De auto (een Daffodil, Daf 30) heeft een hoog knuffelgehalte, een interessante techniek, is voor iedereen betaalbaar, je bent er jezelf in en het is een toegankelijke auto.”
Maran is de enige echte 'Dafmeneer'. Zijn liefde voor het merk kan hij tegenwoordig delen bij het DAF Rainbow Team (DRT), de jongerenafdeling van de DAF Club Nederland. Het is één van de weinige oldtimerverenigingen die een speciale tak voor jongeren heeft. Hij houdt er zo van, dat hij het aanspreekpunt is van de afdeling. Bovendien helpt de jongerenclub bij het vinden van de juiste onderdelen."
Bron: Brabants Dagblad

Chevy Jansen (2003)

Chevy Jansen (2003)

Chevy heeft zelf een DAF 33 gerestaureerd. En na deze een tijd als dagelijks vervoer gebruikt te hebben, heeft hij nu een 55 coupé als dagelijks vervoer. Tussendoor nog een Volvo 66 gehad, maar die heeft nu een nieuwe eigenaar binnen DRT (DAF Rainbow Team). Een jonge gast dus met 2 Dafs, die ook vrijwilliger is in het onderdelenmagazijn.
“Tijdens de restauratie van mijn DAF 33 zijn er een paar aanpassingen aan gebeurd, zodat hij beter voor dagelijks vervoer gebruikt kan worden: LED koplampen voor meer licht in het donker (geïnspireerd door onze penningmeester Irma Hak), achteruitrijverlichting en een radio."

Jelle Meeuse (1999)

Jelle Meeuse (1999)

"Wat ga je doen als je zojuist getrouwd bent in een donkergroene 55? Inderdaad, het gaspedaal voorlopig onderin houden om de wereld eens wat beter te verkennen."
"(...) Maandag zouden we naar een nieuwe plek in de wereld gaan, maar het verblijf moest eerst nog geboekt worden. Na lang zoeken reageerden we uiteindelijk toch maar op het gekke voorstel van twee van onze vrienden om hún huwelijksreis te vergezellen van de onze op het prachtige eiland, jawel: Sardinië. Maandagavond gingen we vanaf Livorno te water richting Olbia. Nog altijd onder het genot van onze (tr)ouwe vierwieler."
"(...) Meteen daarna een paar dagen klussen (met hulp van Wouter en Kelvin uit de DRT), en we hebben de kilometers inmiddels alsnog weten in te halen. Een dagje Limburg en meteen even buurten bij vrienden."

Niels Tholenaar (1995)

Niels Tholenaar (1995)

“Ik heb een Daf 46 uit 1976 in het inferno rood en als dagelijkse auto een Volvo 340 1.4 variomatic uit 1990.”
“De Daf is op de toerenteller en vacuummeter na helemaal origineel. En dit wil ik ook zo houden. De Volvo heb ik al gedeeltelijk uitgerust met extra originele opties zoals de toerenteller en het klokje rechtsonder. Verder heb ik bij beide auto’s inmiddels veel onderhoudszaken aangepakt.”
Niels is vrijwilliger in het magazijn. "Het bezig zijn met je hobby, samen met anderen. Ook is het werk leerzaam, vooral als er klanten langskomen voor onderdelen waarvan ik tot voor kort het bestaan niet eens van wist. Maar door het zoeken van de spullen in onderdelenboeken kom je gelukkig een heel eind."

Jarno Vos (1995)

Jarno Vos (1995)

"Naast m'n hobby antieke tractoren te onderhouden / restaureren, had ik nog het plan een oude Daf aan te schaffen. Mijn keuze viel op een Volvo 66 combi uit '78. Onder andere de GLS velgen en schuifdak trokken mijn aandacht en zo heb ik deze in de zomer van 2018 opgehaald. Meteen was ik weg van de doordachte bouwwijze en de manier waarop het autootje nog met het huidige verkeer mee kan komen. Plannen zijn om binnen een paar jaar de auto te restaureren. Ik hoop in tegenstelling tot voorgaande jaren, dit seizoen wat evenementen aan te doen."

Video


DRT: DAF Rainbow Team

Binnen DAF Club Nederland is een groep jongeren met hun passie voor Dafs en Volvo's met Variomatic actief als 'DRT'.
De DRT, wat staat voor DAF Rainbow Team, is een Whatsapp-groep die opgericht is door een aantal vrienden met gekleurde Dafs. Wat begon met onder andere rood, geel en blauw is ondertussen flink uitgebreid via wit tot vuurrood, van smurfblauw tot woody-groen: het kan allemaal.

Wil je meer weten van DRT? Zoek ze eens op op Facebook!
De DRT Facebook groep heeft meer dan 350 leden en ze delen er bijvoorbeeld mods aan hun auto's, maar ook allerhande sleutelwerk en beunwerk.

Specials: dikke Dafs en Volvo's