Daf 66

Carrosserievormen en uitvoeringen:

Sedan
Stationcar
Bestel
Coupé
1100 Marathon sedan
1100 Marathon stationcar
1100 Marathon coupé
1300 Marathon sedan
1300 Marathon stationcar
1300 Marathon coupé
66YA
Daf 66 folder (Marathon sedan)  


"In de Daf 66 krijgt u m.i., als terecht kritische automobilist, een aantal autotechnische verfijningen ingebouwd, die tot nu toe niet in deze prijscategorie verenigd waren: een traploze automatische transmissie, algemeen als de meest ideale transmissie erkend; een optimale gewichtsverdeling door motor voorin - aandrijving achterin; en een achteras van het "de Dion" type die de enige, compromisloze oplossing biedt voor de gunstige combinatie van wegligging, veiligheid en comfort."

Nadat DAF middels diverse prototypes had geëxperimenteerd met een nieuwe opzet van de combinatie Variomatic & achteras, kwam de uiteindelijke configuratie Variomatic met differentieel gekoppeld aan een De Dion achteras tot uiting in de Daf 66. Dit was de grootste noviteit van de Daf 66, die feitelijk een grondig gefacelifte Daf 55 was met een uiterlijk aangepast aan het tijdsbeeld van begin jaren '70. De De Dion achteras werd in die tijd gebruikt in grote auto's zoals de Alfa Romeo Alfetta, Rover 3500 en Opel Admiral/Diplomat, een totaal andere prijsklasse.
 
Ten opzichte van de Daf 55 kreeg de 66 een nieuwe Variomatic met een primaire en een enkele secundaire reductiekast en een compactere aandrijving. Dezelfde 1100cc Renault Cléon-Fonte 4-cilindermotor vond zijn plek in de 66, maar met een grotere capaciteit van de motorkoeling, wisselstroomdynamo en schijfremmen met rembekrachtiging (m.u.v. de De Luxe uitvoering).
 
Naast deze technische verschillen met de Daf 55, was ook uiterlijk goed een onderscheid te maken. De Daf 66 heeft ten opzichte van een 55 een rechter, hoekiger front met meer kunststof onderdelen en aan de achterzijde kleinere lichtunits zonder achteruitrijlampen. Het interieur is anders van opzet met een stootrand met zachte 'kussentjes' op het dashboard waar schakelaars in zijn opgenomen.
 
Ook de Daf 66 kon af-fabriek met de Marathon uitrusting worden besteld: eerst als 1100cc Marathon, gelijkwaardig aan de 55 Marathon, en later met een 1300cc motor die er 2 pk meer uit perste. De 1300 Marathon kreeg een gelaagde voorruit, zelfstellende remmen, een samendrukbare stuurkolom en een controlelampje voor het remvloeistofniveau: zaken die bijdroegen aan een algeheel hoger veiligheidsniveau.
 
De combinatie Variomatic met differentieel gekoppeld aan een De Dion achteras werd ook toegepast in de Daf 46, Volvo 66, Volvo 343 en Volvo 340 tot 1992, ruim 25 jaar gebruik!

Sedan

Daf 66 (sedan) Ongeveer 350
op kenteken in Nederland
bron: RDW (2019)

Bouwjaar:    1972 t/m 1975
Geproduceerd:    75.766 (20.045 De Luxe en 55.721 Super Luxe)

Kleur:

Averto
(appeltjesgroen, #648)
  Bergina
(aubergine, #352)
  Estona
(steenrood, #354)
         
Inferno
(felrood, #353)
  Kobina
(gebroken wit, #422)
  Marina
(blauw, #568)
         
Neona
(geel, #131)
  Suede
(lichtbeige, #756)
  Terrana
(pindakaasbruin, #810)
         
Toendra
(mosgroen, #649)
       

 

Het, ten opzichte van de 55, nieuwe front geeft de auto een modern en strak uiterlijk. De grootste verandering is de nieuwe Variomatic met differentieel en een de Dion achteras die zorg draagt voor een veel betere wegligging. Het vermogen van de motor is opgevoerd tot 53 pk. Het dashboard is door de nieuwe opzet zakelijk en stijlvol en heeft voor de veiligheid een zachte stootrand aan de bovenkant gekregen. Er zijn 3 uitvoeringen van de Sedan: De Luxe, Super Luxe en Marathon (zie 1100 Marathon Sedan en 1300 Marathon Sedan).
 

Maten

Wielbasis
2.25m

Totale lengte
3.86m

Totale breedte
1.54m

Totale hoogte
1.38m

Motor

Type  
4 cilinder 4-takt lijnmotor

Inhoud
1108 cm3

Max vermogen  
53 pk bij 5000 omw./min.

Compressieverhouding  
8.5:1

Prestaties

Maximum snelheid 
136 km/uur

Brandstofverbruik
7,5 - 9 liter / 100 km

Inhoud brandstoftank
42 liter

 

Stationcar

Daf 66 (stationcar) Ongeveer 20
op kenteken in Nederland
bron: RDW (2019)

Bouwjaar:    1972 t/m 1975
Geproduceerd:    18.716 (4.734 Luxe en 13.982 Super Luxe)

Kleur:

Averto
(appeltjesgroen, #648)
  Bergina
(aubergine, #352)
  Estona
(steenrood, #354)
         
Inferno
(felrood, #353)
  Kobina
(gebroken wit, #422)
  Marina
(blauw, #568)
         
Neona
(geel, #131)
  Suede
(lichtbeige, #756)
  Terrana
(pindakaasbruin, #810)
         
Toendra
(mosgroen, #649)
       

 

Evenals de 66 Sedan is de Stationcar leverbaar in 3 uitvoeringen: De Luxe, Super Luxe en Marathon.  Hij heeft een zee aan bergruimte die uit te breiden is door de achterbank plat te leggen. Hij heeft een wegligging van wereldklasse met zijn de De Dion achteras en nieuwe Variomatic met differentieel. De motor levert 3 pk meer dan zijn voorganger Daf 55 Stationcar.

Maten

Wielbasis
2.25m

Totale lengte
3.86m

Totale breedte
1.54m

Totale hoogte
1.38m

Motor

Type  
4 cilinder 4-takt lijnmotor

Inhoud
1108 cm3

Max vermogen  
53 pk bij 5000 omw./min.

Compressieverhouding  
8.5:1

Prestaties

Maximum snelheid 
136 km/uur

Brandstofverbruik
7,5 - 9 liter / 100 km

Inhoud brandstoftank
42 liter

 

Bestel

Daf 66 (stationcar) Ongeveer 5
op kenteken in Nederland
bron: Autobestand DAF Club Nederland (2021)

Bouwjaar:    1972 t/m 1975
Geproduceerd:    1.208 (waarvan 2 geblindeerd)

Kleur:

Averto
(appeltjesgroen, #648)
  Bergina
(aubergine, #352)
  Estona
(steenrood, #354)
         
Inferno
(felrood, #353)
  Kobina
(gebroken wit, #422)
  Marina
(blauw, #568)
         
Neona
(geel, #131)
  Suede
(lichtbeige, #756)
  Terrana
(pindakaasbruin, #810)
         
Toendra
(mosgroen, #649)
       

 

De toch al niet geringe ruimte van de 66 Stationcar wordt nog groter door de achterbank weg te halen: deze 66 Bestel is een werkpaard met een tweedelige multiplex laadvloer. Achter de 2 voorstoelen is er dus een zee aan ruimte, een ideale bedrijfsauto met Variomatic. Omdat het een bedrijfswagen is, zijn luxe zaken zoals slaapstoelen en een schuifdak niet leverbaar op deze variant. Het is een zeldzaamheid: er zijn er net iets meer dan 1200 geproduceerd.

Maten

Wielbasis
2.25m

Totale lengte
3.86m

Totale breedte
1.54m

Totale hoogte
1.38m

Motor

Type  
4 cilinder 4-takt lijnmotor

Inhoud
1108 cm3

Max vermogen  
53 pk bij 5000 omw./min.

Compressieverhouding  
8.5:1

Prestaties

Maximum snelheid 
136 km/uur

Brandstofverbruik
7,5 - 9 liter / 100 km

Inhoud brandstoftank
42 liter

 

Coupé

Daf 66 (coupé) Ongeveer 20
op kenteken in Nederland
bron: RDW (2019)

Bouwjaar:    1972 t/m 1975
Geproduceerd:    5.587

Kleur:

Averto
(appeltjesgroen, #648)
  Bergina
(aubergine, #352)
  Estona
(steenrood, #354)
         
Inferno
(felrood, #353)
  Kobina
(gebroken wit, #422)
  Marina
(blauw, #568)
         
Neona
(geel, #131)
  Suede
(lichtbeige, #756)
  Terrana
(pindakaasbruin, #810)
         
Toendra
(mosgroen, #649)
       

 

De ronde lijnen van het vorige model hebben plaats gemaakt voor strakke en moderne lijnen. Het nieuwe front zorgt ervoor dat hij niet inboet aan schoonheid en sluit aan op de ranke daklijn. Door de betere wegligging is het nog meer een 'cruiser'. De motor levert 3 pk meer dan zijn voorganger.
De Coupé heeft maar twee uitrustingsniveaus: Super Luxe of (1100cc of 1300cc) Marathon.

Maten

Wielbasis
2.25m

Totale lengte
3.86m

Totale breedte
1.54m

Totale hoogte
1.31m

Motor

Type  
4 cilinder 4-takt lijnmotor

Inhoud
1108 cm3

Max vermogen  
53 pk bij 5000 omw./min.

Compressieverhouding  
8.5:1

Prestaties

Maximum snelheid 
136 km/uur

Brandstofverbruik
7,5 - 9 liter / 100 km

Inhoud brandstoftank
42 liter

 

1100 Marathon sedan

Daf 66 1100 Marathon (sedan) Ongeveer 8
op kenteken in Nederland
bron: RDW (2019)

Bouwjaar:    1972 t/m 1973
Geproduceerd:    9.208

Kleur:

Averto
(appeltjesgroen, #648)
  Bergina
(aubergine, #352)
  Estona
(steenrood, #354)
         
Inferno
(felrood, #353)
  Kobina
(gebroken wit, #422)
  Marina
(blauw, #568)
         
Neona
(geel, #131)
  Suede
(lichtbeige, #756)
  Terrana
(pindakaasbruin, #810)
         
Toendra
(mosgroen, #649)
       

 

De Marathon is te herkennen aan de dubbele marathonstrepen en de benaming op het voorscherm; in de bovenste balk is “Marathon” geschreven. De motor is opgevoerd en hij staat op 13” velgen. De 1100 Marathon is maar 1 vol jaar geleverd: vanaf 1973 werd de 1100 cc motor vervangen door de 1300 cc motor en werd het topmodel de 1300 Marathon.

Maten

Wielbasis
2.25m

Totale lengte
3.86m

Totale breedte
1.54m

Totale hoogte
1.38m

Motor

Type  
4 cilinder 4-takt lijnmotor

Inhoud
1108 cm3

Max vermogen  
60 pk / 5000 omw./min.

Compressieverhouding  
8.5:1

Prestaties

Maximum snelheid 
145 km/uur

Brandstofverbruik
9 - 11 liter / 100 km

Inhoud brandstoftank
42 liter

 

1100 Marathon stationcar

Daf 66 1100 Marathon (stationcar) Ongeveer 3
op kenteken in Nederland
bron: RDW (2019)

Bouwjaar:    1972 t/m 1973
Geproduceerd:    1.758

Kleur:

Averto
(appeltjesgroen, #648)
  Bergina
(aubergine, #352)
  Estona
(steenrood, #354)
         
Inferno
(felrood, #353)
  Kobina
(gebroken wit, #422)
  Marina
(blauw, #568)
         
Neona
(geel, #131)
  Suede
(lichtbeige, #756)
  Terrana
(pindakaasbruin, #810)
         
Toendra
(mosgroen, #649)
       

 

Met de komst van de 66 serie kon ook de Stationcar gekocht worden met de sterke Marathon motor. Uiterlijk te herkennen aan de marathonstrepen met het opschrift “Marathon” op de flank in de bovenste balk. De 1100 Marathon heeft geen verstralers in de grille die de 1300 Marathon standaard wel heeft. De Stationcar heeft dezelfde voordelen als zijn stalgenoten met een lichtere motor: een zeer goede wegligging, een zee van ruimte en comfort. In zijn enige productiejaar zijn er slechts 1758 gebouwd. De topsnelheid van de 1100 Marathon stationcar is 145 km/u.

Maten

Wielbasis
2.25m

Totale lengte
3.86m

Totale breedte
1.54m

Totale hoogte
1.38m

Motor

Type  
4 cilinder 4-takt lijnmotor

Inhoud
1108 cm3

Max vermogen  
60 pk / 5000 omw./min.

Compressieverhouding  
8.5:1

Prestaties

Maximum snelheid 
145 km/uur

Brandstofverbruik
9 - 11 liter / 100 km

Inhoud brandstoftank
42 liter

 

1100 Marathon coupé

Daf 66 1100 Marathon coupé Ongeveer 20
op kenteken in Nederland
bron: RDW (2019)

Bouwjaar:    1972 t/m 1973
Geproduceerd:    3.416

Kleur:

Averto
(appeltjesgroen, #648)
  Bergina
(aubergine, #352)
  Estona
(steenrood, #354)
         
Inferno
(felrood, #353)
  Kobina
(gebroken wit, #422)
  Marina
(blauw, #568)
         
Neona
(geel, #131)
  Suede
(lichtbeige, #756)
  Terrana
(pindakaasbruin, #810)
         
Toendra
(mosgroen, #649)
       

 

Met de opgevoerde motor is de bloedmooie Coupé ook een snelheidsmonster met zijn topsnelheid van 145 km/h. De dubbele striping op de flanken, met in de bovenste balk het geschreven “Marathon” en de stalen 13" velgen laten duidelijk zien dat dit een snelle Daf is. Het interieur ademt rust uit met zijn houtafwerking, en de Marathon uitvoering heeft een finishvlag centraal geplaatst in het 3-spaaks stuurwiel. De 1100 Marathon coupé werd na 1 productiejaar opgevolgd door de 1300 Marathon coupé.

Maten

Wielbasis
2.25m

Totale lengte
3.86m

Totale breedte
1.54m

Totale hoogte
1.31m

Motor

Type  
4 cilinder 4-takt lijnmotor

Inhoud
1108 cm3

Max vermogen  
60 pk / 5000 omw./min.

Compressieverhouding  
8.5:1

Prestaties

Maximum snelheid 
145 km/uur

Brandstofverbruik
9 - 11 liter / 100 km

Inhoud brandstoftank
42 liter

 

1300 Marathon sedan

Daf 66 1300 Marathon (sedan) Ongeveer 30
op kenteken in Nederland
bron: RDW (2019)

Bouwjaar:    1973 t/m 1975
Geproduceerd:    13.128

Kleur:

Averto
(appeltjesgroen, #648)
  Bergina
(aubergine, #352)
  Estona
(steenrood, #354)
         
Inferno
(felrood, #353)
  Kobina
(gebroken wit, #422)
  Marina
(blauw, #568)
         
Neona
(geel, #131)
  Suede
(lichtbeige, #756)
  Terrana
(pindakaasbruin, #810)
         
Toendra
(mosgroen, #649)
       

 

De sterke 1300 cc motor zorgt voor meer trekkracht en past heel goed bij de 66. De topsnelheid is even hoog als van de 1100 Marathon: 145 km/u. In het interieur valt de middenconsole op met de mogelijkheid van inbouw van 3 meters en extra opbergruimte. De voorstoelen krijgen geïntegreerde hoofdsteunen en voortaan is de voorruit van gelaagd glas. In de grille is plaats gemaakt voor 2 verstralers. In de strepen op de flanken staat “1300 Marathon”.

Maten

Wielbasis
2.25m

Totale lengte
3.90m

Totale breedte
1.54m

Totale hoogte
1.38m

Motor

Type  
4 cilinder 4-takt lijnmotor

Inhoud
1298 cm3

Max vermogen  
57 pk (DIN) / 5200 omw./min.

Compressieverhouding  
8.5:1

Prestaties

Maximum snelheid 
145 km/uur

Brandstofverbruik
9 - 11 liter / 100 km

Inhoud brandstoftank
42 liter

 

1300 Marathon stationcar

Daf 66 1300 Marathon (stationcar) Ongeveer 30
op kenteken in Nederland
bron: RDW (2019)

Bouwjaar:    1973 t/m 1975
Geproduceerd:    6.429

Kleur:

Averto
(appeltjesgroen, #648)
  Bergina
(aubergine, #352)
  Estona
(steenrood, #354)
         
Inferno
(felrood, #353)
  Kobina
(gebroken wit, #422)
  Marina
(blauw, #568)
         
Neona
(geel, #131)
  Suede
(lichtbeige, #756)
  Terrana
(pindakaasbruin, #810)
         
Toendra
(mosgroen, #649)
       

 

De 1300 Marathon stationcar heeft ten opzichte van de 1100 Marathon stationcar een krachtiger motor, tussen de koplampen in de grille zijn 2 verstralers gemonteerd. Op de flanken in de marathon strepen staat “1300 Marathon”. De middenconsole in het interieur heeft de mogelijkheid om 3 extra meters in te bouwen en heeft een groot vak om spullen op te bergen. De voorstoelen hebben geïntegreerde hoofdsteunen en de voorruit is van gelaagd glas.

Maten

Wielbasis
2.25m

Totale lengte
3.90m

Totale breedte
1.54m

Totale hoogte
1.38m

Motor

Type  
4 cilinder 4-takt lijnmotor

Inhoud
1298 cm3

Max vermogen  
57 pk (DIN) / 5200 omw./min.

Compressieverhouding  
8.5:1

Prestaties

Maximum snelheid 
145 km/uur

Brandstofverbruik
9 - 11 liter / 100 km

Inhoud brandstoftank
42 liter

 

1300 Marathon coupé

Daf 66 1300 Marathon (coupé) Ongeveer 140
op kenteken in Nederland
bron: RDW (2019)

Bouwjaar:    1973 t/m 1975
Geproduceerd:    3.517

Kleur:

Averto
(appeltjesgroen, #648)
  Bergina
(aubergine, #352)
  Estona
(steenrood, #354)
         
Inferno
(felrood, #353)
  Kobina
(gebroken wit, #422)
  Marina
(blauw, #568)
         
Neona
(geel, #131)
  Suede
(lichtbeige, #756)
  Terrana
(pindakaasbruin, #810)
         
Toendra
(mosgroen, #649)
       

 

De combinatie van een de Dion achteras, de Variomatic en de sterke 1300 cc motor geeft de Coupé zijn sportieve karakter. Een topsnelheid van 145 km/u maakt hem snel, maar dat is ook te zien aan de striping met '1300 Marathon' en de extra verstralers in de grille. De middenconsole heeft de mogelijkheid voor inbouw van 3 extra meters. De sportieve voorstoelen hebben hoofdsteunen. Veilig is de voorruit van gelaagd glas.

Maten

Wielbasis
2.25m

Totale lengte
3.90m

Totale breedte
1.54m

Totale hoogte
1.31m

Motor

Type  
4 cilinder 4-takt lijnmotor

Inhoud
1298 cm3

Max vermogen  
57 pk (DIN) / 5200 omw./min.

Compressieverhouding  
8.5:1

Prestaties

Maximum snelheid 
145 km/uur

Brandstofverbruik
9 - 11 liter / 100 km

Inhoud brandstoftank
42 liter

 

66YA

Daf 66YA Ongeveer 550
op kenteken in Nederland
bron: RDW (2019)

Uitvoering:    Legeruitvoering
Bouwjaar:    1974 t/m 1975
Geproduceerd:    1.201

Kleur:

Legergroen
(mat)
       

 

De 66YA (waarbij YA staat voor Y = militair voertuig en  A = Algemeen) is speciaal ontwikkeld voor het Nederlandse leger. De techniek is gelijk aan die van de 66, maar hij heeft een 24 volts elektrisch systeem. De open 66YA heeft een verzwaarde carrosserie die rondom voorzien is van opgelaste versterkingsstrips. De auto kan met een linnen kap worden afgesloten. De 66YA is door het leger ingezet voor ondersteunde diensten. De de Dion-as in combinatie met de Variomatic maakt hem minder geschikt voor het veldwerk in mul zand: menig dienstplichtig soldaat heeft hem mogen uitgraven. 115 km/u is de topsnelheid die “Jan Soldaat” ermee kan rijden: meer dan genoeg voor colonne begeleiding.
Van de 66YA zijn ook burgerversies verkocht. Officieel is benaming daarom 66YA: YA áchter de modelnaam in plaats van YA66 of YA-66.

Maten

Wielbasis
2.25m

Totale lengte
3.86m

Totale breedte
1.54m

Totale hoogte
1.38m

Motor

Type  
4 cilinder 4-takt lijnmotor

Inhoud
1108 cm3

Max vermogen  
50 pk bij 5000 omw./min.

Compressieverhouding  
8.5:1

Prestaties

Maximum snelheid 
115 km/uur

Elektrisch systeem
24 volt

Maximum aslast
0,4 ton

Inhoud brandstoftank
50 liter

<< Vorig model

Daf 55

Volgend model >>

Daf 46