Daf Pony

Carrosserievormen:

Vrachtauto met laadbak
Trekker met oplegger
Daf Pony bakwagen
Daf Pony trekker met oplegger
 


"De volautomatische vrachtauto"

 

De Daf Pony is ontstaan door enerzijds de ontwikkeling van een militaire alleskunner die in allerlei terreinen uit de voeten kon, de Pony 500 YP (een prototype), en anderzijds de ventwagen (project MD / melkventwagen met 3 prototypes). Door de techniek van de eerste te combineren met de plannen van de tweede kwam DAF uit bij een vrachtwagen (truck)versie en een trekker-oplegger versie.

Grotendeels is deze lichte vrachtauto gebaseerd op de techniek van de Daf 44, met de 844 cc boxermotor, maar deelt ook onderdelen van de Daf 33 (luchtfilter en aangepaste carburateur). Het dak en de achterwand is van polyester. Omdat de Pony als werkpaard bedoeld is zit er geen luxe op: de inzittenden zitten op plastic kantinestoelen (in eerste instantie zou de Pony zonder dak geleverd worden en konden de stoelen zodoende nat worden) en deurbekleding is er niet.

Ondanks vraag vanuit diverse kringen en lovende kritieken van gebruikers van de proefexemplaren, waarna DAF beoogde 5000 Pony's per jaar te gaan bouwen, was de Pony geen commercieel succes. Na 700 exemplaren werd de productie beëindigd.
DAF was toen zijn tijd ver vooruit. Was er in 1970 nog geen markt voor een lichte distributievrachtwagen in de binnensteden; in deze tijd van lokale distributie en milieuwetgevingen is dit juist een soort product waar het bedrijfsleven om vraagt...

Vrachtauto & trekker met oplegger

Daf Pony Ongeveer 30
op kenteken in Nederland
bron: RDW (2019)

Bouwjaar:    1967 t/m 1969
Geproduceerd:    700

Kleur:

Albina
(gebroken wit, #420)
  Helios
(grijsblauw, #564)
  Rolita
(donkerrood, #3962)

 

Motor:    2 cilinder luchtgekoelde boxer
Cilinderinhoud:    844 cc
Vermogen:    40 pk

De Pony is een unieke kruising tussen een vrachtauto en een bestelauto. Technisch is gebruik gemaakt van Daf 44 onderdelen en daarmee is dit de eerste volautomatische lichte vrachtauto ter wereld. De cabine was voorzien van 2 kantinestoelen (eenvoud ten voeten uit). De topsnelheid is 70 km/u; ideaal voor distributiewerk in en rond de stad. DAF was hiermee zijn tijd ver vooruit.

Maten     Motor     Bruto laadvermogen vrachtwagen / trekker
Wielbasis 2.10 m   Type 2 cilinder 4-takt boxer   Voor 290 / 310 kg
Totale lengte 3.67 m   Inhoud 746 cm3   Achter 460 / 530 kg
Totale breedte 1.52 m   Max vermogen 40 pk / 4500 omw./min.   Totaal 750 / 840 kg
Totale hoogte 1.54 m   Compressieverhouding 7.5 : 1   Inhoud brandstoftank 35 liter

<< Vorig model

Daf 44

Volgend model >>

Kalmar Tjorven