Daf Pony

Carrosserievormen:

Vrachtauto met laadbak
Trekker met oplegger
Daf Pony bakwagen
Daf Pony trekker type 1010 met oplegger type 1050
 


"De volautomatische vrachtauto"

 

De Daf Pony is ontstaan door enerzijds de ontwikkeling van een militaire alleskunner die in allerlei terreinen uit de voeten kon, de Pony 500 YP (een prototype), en anderzijds de ventwagen (project MD / melkventwagen met 3 prototypes). Door de techniek van de eerste te combineren met de plannen van de tweede kwam DAF uit bij een vrachtwagen (truck)versie en een trekker-oplegger versie. Nadat DAF in 1964 verschillende prototypes voor het Amerikaanse leger had gebouwd, werd verder gewerkt aan dit concept. Door de grote bodemvrijheid en de zelfblokkerende differentieel-werking van de Variomatic kan de Daf Pony goed uit de voeten op ruw terrein.
 
Grotendeels is deze lichte vrachtauto gebaseerd op de techniek van de Daf 44, met de 844 cc tweecilinder 4-takt boxermotor, maar deelt ook onderdelen van de Daf 33 (luchtfilter en aangepaste carburateur). Het dak en de achterwand is van polyester (en optioneel). Omdat de Pony als werkpaard bedoeld is zit er geen luxe op: deurbekleding is er niet en de inzittenden zitten op plastic kantinestoelen. Omdat de basisuitvoering van de Daf Pony, type 1010, zonder dak wordt geleverd konden zodoende de stoelen nat worden en volstonden plastic kantinestoelen, die DAF toendertijd aanduidde als 'eigentijds gevormde kunststof zetels'. 
 
Ondanks vraag vanuit diverse kringen en lovende kritieken van gebruikers van de proefexemplaren, waarna DAF beoogde 5000 Pony's per jaar te gaan bouwen, was de Pony geen commercieel succes. Na 700 exemplaren werd de productie beëindigd.
DAF was toen zijn tijd ver vooruit. Was er in 1970 nog geen markt voor een lichte distributievrachtwagen in de binnensteden; in deze tijd van lokale distributie en milieuwetgevingen is dit juist een soort product waar het bedrijfsleven om vraagt...

Daf Pony vrachtauto & trekker met oplegger

Daf Pony (bakwagen, in Helios) Ongeveer 46
op kenteken in Nederland
bron: RDW (2023)

Uitvoering: type 1010 (basisuitvoering), trekker met oplegger type 1050 (dubbellucht) en type 1051 (enkele banden)
Bouwjaar:    1967 t/m 1969
Geproduceerd:    700 in Eindhoven

De Pony is een unieke kruising tussen een vrachtauto en een bestelauto. Technisch is gebruik gemaakt van Daf 44 onderdelen en daarmee is dit de eerste volautomatische lichte vrachtauto ter wereld. De cabine was voorzien van 2 kantinestoelen: eenvoud ten voeten uit. In de basisuitvoering, type 1010, had de Daf Pony een open cabine zonder dak. Als accessoire kon een polyester dak met achterwand en stalen portieren besteld worden. Een zeildoeken dak, omhooggehouden door de togen was ook een mogelijkheid (zonder portieren). Een ander accessoire was de verwarming, wat geen onderdeel was van het standaardpakket.

Naast vrachtauto was de Pony er ook als combinatie trekker-oplegger; met een oplegger met enkele as voorzien van dubbele banden (type 1050) of enkele as met enkele banden (type 1051). Ideaal voor distributiewerk in en rond de stad; DAF was hiermee zijn tijd ver vooruit.

Maten

Wielbasis
2.10m
voorserie: 1.90m

Totale lengte
3.67m

Totale breedte
1.52m

Totale hoogte
1.54m

Motor

Type  
2 cilinder 4-takt boxer

Inhoud
844 cm3

Max vermogen  
40 pk bij 4500 omw./min.

Compressieverhouding  
7.5:1

Bruto laadvermogen

Voor
Vrachtwagen: 290, trekker: 310 kg

Achter
Vrachtwagen: 460, trekker: 530 kg

Totaal
Vrachtwagen: 750, trekker: 840 kg

Inhoud brandstoftank
35 liter

<< Vorig model

Daf 44

Volgend model >>

Kalmar Tjorven