Daf 600

Carrosserievormen:

Sedan
Pick-up
Daf 600 met Variomatic aandrijving  - De Nederlandse personenauto  


"Alleen sturen, gas geven en remmen, zonder koppelen, zonder schakelen"

In 1958 maakt Nederland kennis met een opzienbarende volksauto. Op de AutoRAI van 1958 wordt, na 3 jaar ontwikkeling, de Daf 600 gepresenteerd. Het was een sensatie: een ruime en betaalbare gezinsauto met een variomatische aandrijving van Nederlandse bodem. Een jaar na de presentatie op de AutoRAI, in 1959, werd de productie van de Daf 600 gestart en tot en met 1963 zou het model gevoerd worden.
 
De Daf 600 kenmerkte zich door goede aerodynamische eigenschappen voor die tijd, en veel ruimte: de passagier(s) moesten in de auto kunnen zitten met een hoed op. Het interieur met een dashboard met klok en snelheidsmeter was eenvoudig van opzet. Enkele uiterlijke kenmerken zijn het hoge dak, de achterlichten in één kleur met daaronder rechts de tankdop en links een 'dummy-dop' voor de symmetrie, de 12 inch wielen met diagonaalbanden en de richtingaanwijzers in de deurstijl, de zogenaamde 'oortjes' die het eerste type 600 kenmerkt.
 
In 1960 kwam het tweede type 600 op de markt, met traditionele knipperlichten onder de vergrootte koplampen en een andere vorm achterlichten.
Het modellengamma werd in 1961 uitgebreid met de Pick-up. In datzelfde jaar verscheen het model 750, waar de Daf 600 enkele uiterlijke kenmerken van overnam om zo als 3e type door het leven te gaan.
 
De Daf 600 is de basis van het A-type: een 4-persoons voertuig met in het vooronder een door DAF zelf ontwikkelde luchtgekoelde 2-cilinder boxermotor. Dit A-type werd doorontwikkeld tot het einde van de productie van de Daf 33 in 1974.

Daf 600 Sedan

Daf 600 Sedan (Coral rood) Ongeveer 60
op kenteken in Nederland
bron: RDW (2019)

Uitvoering:    Standaard en Luxe
Bouwjaar:    1959 t/m 1963
Geproduceerd:    30.150 (1.403 Standaard en 28.747 Luxe)

De eerste kleine Europese auto met een traploze automatische transmissie (de Variomatic) en de eerste auto ter wereld die niet behoeft te worden doorgesmeerd: smeerpunten heeft hij dan ook niet. Een topsnelheid van 90 km/u is in 1959 voldoende. De Daf 600 is de stamvader van alle DAF personenauto’s.

Maten

Wielbasis
2.05m

Totale lengte
3.61m

Totale breedte
1.44m

Totale hoogte
1.38m

Motor

Type  
2 cilinder 4-takt boxer

Inhoud
590 cm3

Max vermogen  
22 pk bij 4000 omw./min.

Compressieverhouding  
7.1:1

Prestaties

Maximum snelheid 
90 km/uur

Brandstofverbruik
6 - 7.5 liter / 100 km

Inhoud brandstoftank
28 liter

 

Daf 600 Pick-up

Daf 600 Pick-up (met Daf 750 motor) Ongeveer 3
op kenteken in Nederland
bron: RDW (2019)
Bouwjaar:    Maart - Augustus 1961
Geproduceerd:    441

De Pick–up werd in 1961 uitgebracht en had een ruime laadbak bekleed met een houten vloer. Deze was gemakkelijk te betreden door de neerklapbare klep tussen de achterlichten. Op de achterklep werd de nummerplaathouder ook klapbaar gemaakt, zodat bij een neergeklapte laadklep het kenteken zichtbaar bleef. Tegen meerprijs werd een huif geleverd die in de cabine kon worden opgeborgen. De Pick–up heeft de gewijzigde motor uit de Daf 750 die in hetzelfde jaar uit kwam.

Maten

Wielbasis
2.05m

Totale lengte
3.61m

Totale breedte
1.44m

Totale hoogte
1.39m

Motor

Type  
2 cilinder 4-takt boxer

Inhoud
746 cm3

Max vermogen  
30 pk bij 4000 omw./min.

Compressieverhouding  
7.1:1

Prestaties

Maximum snelheid
105 km/uur

Eigen gewicht rijklaar
670 kg

Nuttig laadvermogen (in laadbak)
300 kg

Inhoud brandstoftank
28 liter

<< Vorig model

Geen

Volgend model >>

Daf 750