Kalmar Tjorven

Ook bekend als: Kalmar KDV440/441, DAF - KALMAR of Kalmar-Daf
Carrosserievormen:

Bestelwagen
DAF-KALRMAR folder illustratie  


"De ideale wagen voor het lichte bestelwerk, in alle opzichten ruim voor zijn taak berekend"

Kalmar Tjorven / Kalmar KDV440/441 / DAF - KALMAR / Kalmar-Daf

Kalmar Tjorven (Kalmar-Daf) Ongeveer 30
op kenteken in Nederland
bron: RDW (2019)

Bouwjaar:    1968 t/m 1971
Geproduceerd:    2.170

Kleur:

Geel
(Zweedse post)
  Rood
(Noorse post)
  Wit

Motor:    2 cilinder boxer; luchtgekoeld
Cilinderinhoud:    844 cc
Vermogen:    40 pk

Deze auto is op basis van de Daf 44 voor de Zweedse posterijen ontwikkeld, met een gescheiden remsysteem en wisselstroomdynamo. De bestuurder zit rechts voor een snelle postbestelling. De carrosserie is van glasfiber kunststof met schuifdeuren. De auto werd in Zweden door de firma Kalmar Mekaniska Verkstad geproduceerd met als typenaam Tjorven, maar ook bekend als Kalmar-Daf of DAF-KALMAR. De auto is geëxporteerd naar Noorwegen (posterijen), Zwitserland, België en Nederland. De topsnelheid bedraagt 100 km/u.

 

Maten     Motor     Prestaties en gewichten  
Wielbasis 2.25 m   Type 2 cilinder 4-takt boxer   Maximum snelheid 100 km/uur
Totale lengte 3.60 m   Inhoud 844 cm3   Eigen gewicht 820 kg
Totale breedte 1.69 m   Max vermogen 40 pk / 4500 omw./min.   Maximum laadvermogen 570 kg
Totale hoogte 1.86 m   Compressieverhouding 7.5 : 1   Inhoud brandstoftank 35 liter

 

Prototype Kalmar Tjorven KVD-441S

Kalmar Tjorven (4-cilinder) Uniek: 1
op kenteken in Nederland
bron: RDW (2019)

Bouwjaar:    1970
Geproduceerd:    1

Kleur:

Oranje

       

Motor:    watergekoeld met Spal ventilator én automatische sensor
Cilinderinhoud:    1300 cc.
Vermogen:    47pk

Dit prototype stond in 2004 in een boerenschuur in Öland (Zweden); en zonder dat de huidige eigenaren Toon en Joke de Greef dat wisten, vlakbij een camping waar zij verbleven. Vrijwel meteen na het bekend worden van de aanstaande sluiting van de Kalmar fabrieken in 2006, is het prototype mét uitvoerpapieren opgehaald in Zweden.

De auto is gerestaureerd door Mary van Strien en een aantal andere vrienden van de eigenaren. De restauratie is eind 2012 afgerond. De auto heeft van 10 - 14 juli 2019 een 2.640 kilometer tellende trip gemaakt, ter gelegenheid van de “50 jaar Kalmar Tjorven happening” in het Kalmar Tjorven museum in Rockneby (Zweden).

Dit prototype heeft nog een uniek detail: de stalen wielen lijken van Volkswagen afkomstig en zitten, in tegenstelling tot alle andere DAF personenwagens, vast met 4 in plaats van 3 bouten.

<< Vorig model

Daf Pony

Volgend model >>

Daf 55