Kalmar Tjorven

Ook bekend als: Kalmar KVD440/441, DAF - KALMAR of Kalmar-Daf
Carrosserievormen:

Bestelwagen
DAF-KALMAR (KVD440/441) folder illustratie  


"De ideale wagen voor het lichte bestelwerk, in alle opzichten ruim voor zijn taak berekend"

De Kalmar Tjorven (dit is de Zweedse naam, in het buitenland bekend als Kalmar KVD440 / Kalmar KVD441 / DAF - KALMAR of Kalmar-Daf) is ontstaan vanuit de vraag van het Zweedse staatspostbedrijf Posten om een postbezorgauto te bouwen die een grote winterhardheid had, een groot gebruiksgemak en solide en stevig gebouwd was om jarenlang de hobbelige Zweedse wegen te bedwingen.
 
Het eveneens Zweedse Kalmar Verkstad AB (Verkstadsaktiebolag) schreef zich in op de opdracht en bouwde een prototype voor een postauto (de Kalmar KVD400) op een onderstel van een Daffodil (Daf 31), inclusief 750cc tweecilinder 4-takt boxermotor en DAF Variomatic, welke zwaar beproefd werd met 1 miljoen testkilometers. Uiteindelijk kreeg Kalmar Verkstad AB de opdracht van Posten om 1.000 stuks te gaan bouwen. Er werden verdere aanpassingen aan het prototype gedaan en vanaf 1968 werd op basis van techniek van de Daf 44 overgegaan tot serieproductie. Ten opzichte van de Daf 44 heeft een DAF Kalmar / Kalmar Tjorven een gescheiden remsysteem, wisselstroomdynamo van groot vermogen en een kortere overbrenging.
 
Naast productie voor Posten (bij de Zweedse post hebben uiteindelijk 2000 Kalmars dienst gedaan) had Kalmar Verkstad AB plannen de Tjorven ook aan particulieren te verkopen. Voor deze markt had de bestelwagen 2 verticaal gedeelde achterkleppen, de zogenaamde 'krokodillenbek', terwijl de Posten-versies (en met uitzondering de Zweedse en Zwitserse particuliere exemplaren) een naar links draaiende achterdeur hebben. Doordat de vraag tegenviel en er in het buitenland nauwelijks afname was, bleef de productie steken op ongeveer 2.170 exemplaren.

Kalmar Tjorven / Kalmar KVD440 / KVD441 / DAF - KALMAR / Kalmar-Daf
Bestelwagen

Kalmar Tjorven (Kalmar-Daf, KDV440, KDV441, DAF-Kalmar) Ongeveer 31
op kenteken in Nederland
bron: RDW (2023)

Bouwjaar:    1968 t/m 1971
Geproduceerd:    2.170

De Kalmar KVD440 is uitgerust met de 850 cc tweecilinder boxermotor uit de dan nieuwe Daf 44, en heeft een instrumentarium en Variomatic van DAF.

De polyester carrosserie wordt ten opzichte van het prototype KVD400 niet langer op een DAF onderstel geplaatst; het zelf fabriceren van een chassis is goedkoper voor producent Kalmar Verkstad AB. Daarnaast heeft deze bestelauto een gescheiden remsysteem en wisselstroomdynamo.

De bestuurder zit aan de rechterkant; dicht bij de brievenbussen en kan gemakkelijk in- en uitstappen via de schuifdeur. Meestal had de bestelwagen maar 1 stoel voor de bestuurder, wat zorgde voor meer laadruimte, maar er zijn ook versies met een verstelbare passagiersstoel. In 1970 werd overgegaan van een 6-volt elektrisch circuit naar 12 volt; eerder dan de Daf 44 waar het model veel van leende.

Deze bestelauto is ook geëxporteerd naar Noorwegen (posterijen), Zwitserland, België en Nederland.

Maten

Wielbasis
2.25m

Totale lengte
3.60m

Totale breedte
1.69m

Totale hoogte
1.86m

Motor

Type  
2 cilinder 4-takt boxer

Inhoud
844 cm3

Max vermogen
40 pk / 4500 omw./min.

Compressieverhouding
7.5:1

Prestaties en gewichten

Maximumsnelheid
100 km/uur

Brandstofverbruik
6 - 7.5 liter / 100 km

Inhoud brandstoftank
32 liter

 

Prototype Kalmar Tjorven KVD-441S

Kalmar Tjorven KVD-441S prototype (4-cilinder) Uniek: 1
op kenteken in Nederland
bron: Autobestand DAF Club Nederland (2023)

Bouwjaar:    1970
Geproduceerd:    1

Kleur:

Oranje

       

 

Er zijn door Kalmar een aantal prototypes gemaakt met de techniek én het dashboard van de Daf 55.
Dit prototype stond in 2004 in een boerenschuur in Öland (Zweden); en zonder dat de huidige eigenaren Toon en Joke de Greef dat wisten, vlakbij een camping waar zij verbleven. Vrijwel meteen na het bekend worden van de aanstaande sluiting van de Kalmar fabrieken in 2006, is het prototype mét uitvoerpapieren opgehaald in Zweden.

De auto is gerestaureerd door Mary van Strien en een aantal andere vrienden van de eigenaren. De restauratie is eind 2012 afgerond. De auto heeft van 10 - 14 juli 2019 een 2.640 kilometer tellende trip gemaakt, ter gelegenheid van de “50 jaar Kalmar Tjorven happening” in het Kalmar Tjorven museum in Rockneby (Zweden).

Dit prototype heeft enkele unieke details: de stalen wielen lijken van Volkswagen afkomstig en zitten, in tegenstelling tot alle andere DAF personenwagens, vast met 4 in plaats van 3 moeren. Achterin de auto bevinden zich een tweetal klapstoeltjes zodat er in totaal 4 mensen mee kunnen.

Maten

Wielbasis
2.25m

Totale lengte
3.60m

Totale breedte
1.69m

Totale hoogte
1.86m

Motor

Type  
4 cilinder 4-takt lijnmotor
watergekoeld met Spal ventilator én automatische sensor

Inhoud
1299 cm3

Vermogen
47 pk

<< Vorig model

Daf Pony

Volgend model >>

Daf 55