Daf 33

Carrosserievormen:

Sedan
Combi
Bestel
Pick-up
Daf 33 gamma - Folder afbeelding  

"De ideale partner" en "Uw venster op de vrijheid"

Op enkele uiterlijke wijzigingen na was het 1e type Daf 33 hetzelfde model als de Daffodil, wiens naam verdween door het nieuwe modellengamma met dubbele cijfers (33/44/55/66). Het dashboard bleef hetzelfde, maar de combinaties van twee kleuren in de lak werd op de 33 afgeschaft.
 
Het 1e type Daf 33 (1967 t/m 1969) is te herkennen aan de extra chromen strip in de grille en het rechtopstaande embleem '33' samen met de schrijfletters 'daf' op de motorkap. Het tweede type (1969 t/m 1974) heeft een kunststof strip als grille met twee strepen en zilveren opdruk 'DAF 33", welke je ook aan de achterkant ziet.
 
Technisch werd de elektrische installatie van de 33 veranderd van 6 volt naar 12 volt, maar verder vonden er geen grote wijzigingen meer plaats. De Daf 33 is het laatste model wat op de A-body is gebaseerd. Toen de productie van de 33 Sedan, Bestel en Combi in januari 1974 eindigde kwam er een einde aan het volgens velen 'enige echte DAFje'.

Daf 33 Sedan

Daf 33 Sedan Ongeveer 768
op kenteken in Nederland
bron: RDW (2023)

Uitvoering:    Standaard / Comfort /  Luxe
Bouwjaar:    1967 t/m 1974
Geproduceerd:    106.534 (19.010 Standaard en 87.524 Luxe) in Eindhoven en Born

Uiterlijk maakten de 5 chroomstrips van de Daffodil 32 plaats voor een 33 logo met 1 chroomstrip met er onder een chroomstrip op het verdikte deel. Na de laatste facelift kreeg hij een rubberstrip met hierin 2 chroom strips en Daf 33 opschrift. Door een andere nokkenas steeg het vermogen naar 32 pk. De topsnelheid stijgt naar 112 km/u.

Op het gebied van veiligheid profiteerde de 33 van nieuwe voorzieningen: bevestigingspunten voor veiligheidsgordels, en de voorstoelen waren voorzien van een vergrendeling waardoor ze bij een aanrijding niet naar voren konden klappen.

Het eerste type Daf 33 was leverbaar in de uitrustingsniveaus Standaard (nu mét ruitensproeier en roestvrijstalen bumpers, maar een volledig muisgrijs interieur en de rode achterlichten van een Daf 750) en Luxe (met dubbele klokken in het dashboard en de 'LE-ventilatie' van voorganger Daffodil 32 LE).
Vanaf het 2e type Daf 33 kwam werd de uitvoering Standaard omgedoopt tot Comfort, met vergrote achterlichten (met uitzondering van de 33 Pick-up).

In September 1972 werd het verouderde 6-voltssysteem vervangen door een installatie van 12 volt, de welhaast enige technische aanpassing ten opzichte van zijn voorganger Daffodil (Daf 32).

 

Maten

Wielbasis
2.05m

Totale lengte
3.62m

Totale breedte
1.44m

Totale hoogte
1.38m

Motor

Type  
2 cilinder 4-takt boxer

Inhoud
746 cm3

Max vermogen  
32 pk bij 4200 omw./min.

Compressieverhouding  
7.5:1

Prestaties

Maximum snelheid 
112 km/uur

Brandstofverbruik
6 - 7.5 liter / 100 km

Inhoud brandstoftank
32 liter

 

Daf 33 Combi

Daf 33 Combi (Inferno, niet-standaard kleur) Ongeveer 15
op kenteken in Nederland
bron: RDW (2023)

Uitvoering:    Standaard / Comfort
Bouwjaar:    1967 t/m 1974
Geproduceerd:    4.111 in Eindhoven en Born

Uiterlijk verschilt de Combi van de Sedan door de andere carrosserieopbouw na de voorstoelen. In deze opbouw is plaats voor een ruime achterbank en een zee van bergruimte. De bergruimte is te bereiken via een grote deur. Met de achterbank neergeklapt ontstaat een bagageruimte van bijna 1 m3 meter: op vakantie hoeft er niets thuis te blijven. De uitrusting is gelijk aan de Standaard (1e type)/Comfort (2e type) van de 33 Sedan.

Maten

Wielbasis
2.05m

Totale lengte
3.61m

Totale breedte
1.46m

Totale hoogte
1.59m

Motor

Type  
2 cilinder 4-takt boxer

Inhoud
746 cm3

Max vermogen  
32 pk bij 4200 omw./min.

Compressieverhouding  
7.5:1

Prestaties

Maximum snelheid
112 km/uur

Eigen gewicht rijklaar
720 kg

Nuttig laadvermogen (excl. bestuurder)
400 kg

Inhoud brandstoftank
32 liter

 

Daf 33 Bestel

Daf 33 (Bestel) Ongeveer 54
op kenteken in Nederland
bron: RDW (2023)

Bouwjaar:    1967 t/m 1974
Geproduceerd:    19.445 in Eindhoven en Born

Een werkpaard dat geliefd was bij overheidsdiensten zoals de PTT en Rijkswaterstaat. De Bestel is tot de B-stijl gelijk aan de Sedan; de carrosserie is anders van vorm met een maximale bergruimte en grote deur. 105 km/h is ruim voldoende voor werk in overheidsdienst.

Maten

Wielbasis
2.05m

Totale lengte
3.61m

Totale breedte
1.46m

Totale hoogte
1.59m

Motor

Type  
2 cilinder 4-takt boxer

Inhoud
746 cm3

Max vermogen  
32 pk bij 4200 omw./min.

Compressieverhouding  
7.5:1

Prestaties

Maximum snelheid
112 km/uur

Eigen gewicht rijklaar
700 kg

Nuttig laadvermogen (excl. bestuurder)
400 kg

Inhoud brandstoftank
32 liter

 

Daf 33 Pick-up

Daf 33 Pick-up (Kobina, gebroken wit) Ongeveer 9
op kenteken in Nederland
bron: RDW (2023)

Bouwjaar:    1967 t/m 1971
Geproduceerd:    1.528 in Eindhoven en Born

Een werkpaard wat geliefd was bij overheidsdiensten zoals de PTT en Rijkswaterstaat. Ook de 33 Pick-up is tot aan de B-stijl gelijk aan de Sedan; de carrosserie loopt door maar het achterdeel bestaat uit een grote laadbak met een klep. Met een huif is de laadbak af te sluiten. Een topsnelheid van 105 km/h is ruim voldoende voor werk in overheidsdienst.

Maten

Wielbasis
2.05m

Totale lengte
3.62m

Totale breedte
1.44m

Totale hoogte
1.38m

Motor

Type  
2 cilinder 4-takt boxer

Inhoud
746 cm3

Max vermogen  
32 pk bij 4200 omw./min.

Compressieverhouding  
7.5:1

Prestaties

Maximum snelheid
112 km/uur

Eigen gewicht rijklaar
620 kg

Nuttig laadvermogen (excl. bestuurder)
450 kg

Inhoud brandstoftank
32 liter

<< Vorig model

Daffodil (Daf 30/31/32)

Volgend model >>

Daf 44