De DAF Marathon lijn / opvoerset

Enkele decennia was de Variomatic actief vertegenwoordigd in de autosport: in Formule III racewagens in de jaren '60 en in internationale rallys en de rallycross in de jaren '70. Met name de prestaties in de London-Sydney Marathon en de Marathon de la Route zetten DAF in de spotlights. In een poging het imago van Daf personenwagens een sportieve impuls te geven, werd een optiepakket ontwikkeld voor 'de sportieve DAF rijder'. Zowel motorisch als uiterlijk werd de Daf 55 gewijzigd om als 'Daf 55 Marathon' door het leven te gaan, vernoemd naar de rallys waarin DAF naam maakte.

Waar 'de sportieve DAF rijder' vooral interesse had in het verhoogde vermogen, was met name het jeugdige rijderspubliek geïnteresseerd in de optische verfraaiingen die het Marathon pakket bracht. Juist deze doelgroep wilde DAF bereiken om een beter imago op te bouwen, dus de proefballon die het Marathon pakket was bleek een gouden zet.

Dit succes bracht DAF er toe om een aangepaste Marathon uitrusting af-fabriek te gaan leveren op verschillende carrosserievarianten van het 2e type van de Daf 55 lijn. De opvolger Daf 66 kon ook af-fabriek de Marathon trim aangemeten krijgen, eerst als 1100 Marathon en later als 1300 Marathon.

In onderstaande secties worden de kenmerken en verschillen benoemd:

 

Marathon opvoerset voor de Daf 55

1e type: Marathon opvoerset (achteraf gemonteerd)

De optionele Marathon opvoerset is ontwikkeld voor de Daf 55, toen het eerste type (1967-1970) in de showrooms stond. Vanaf 1968 was het pakket te bestellen en te monteren bij een erkend DAF dealer, die de motorische en uiterlijke wijzigingen doorvoert en als kers op de taart de Marathon emblemen op de carrosserie kan bevestigen.

De 1100cc 4-cilinder watergekoelde Renault Cléon-Fonte motor in een Daf 55 Marathon is opgevoerd met andere ontsteking, carburatie en nokkenas, met name om de prestaties te verbeteren. Dit zorgt voor een vermogen van 66 SAE pk en een topsnelheid van ongeveer 145 kilometer per uur.

Uiterlijke kenmerken:

  • 13" lichtmetalen velgen op brede 165/13banden
  • een centraal geplaatste sportuitlaat, met ronde einddemper en open middenpijp
  • een toerenteller
  • een met leer bekleed (sport)stuurwiel
  • drie zilveren Marathon emblemen in driekleur: op beide voorschermen en de achterklep

13" lichtmetalen velgen op brede 165/13 banden

Centraal geplaatste sportuitlaat met ronde einddemper en open middenpijp

Toerenteller

Met leer bekleed stuurwiel

3 Marathon emblemen: één op ieder voorscherm en één op de achterklep.

2e type: af-fabriek Marathon opvoerset

Vanaf 1971 wordt een gewijzigd Marathon pakket af-fabriek leverbaar. Het was een compromis tussen het Marathon optiepakket van het 1e type, en de standaard 55: 13 PK meer dan de standaard maar minder vermogen dan de door de opvoerset opgewaardeerde Marathon motor. De 55 Marathon (2e type) kwam eerst als Sedan met een keuze in 4 kleuren: Kobina (gebroken wit), Mostana (mosterdgeel), Nationa (oranje) en Tabina (donkerbruin), eind 1971 volgde de Coupé die leverbaar was in 3 kleuren: Kobina (gebroken wit), Mostana (mosterdgeel), en Nationa (oranje).

  • 13” stalen velgen met zwarte wieldoppen met DAF logo
  • een centraal geplaatste sportuitlaat met ronde einddemper en open middenpijp
  • zwarte of zilveren dubbele Marathonstreep
  • zwarte Marathon typeplaatjes op de flanken en kofferdeksel, onder de Marathonstreep
  • met stof beklede slaapstoelen
  • een stuurwiel met centraal geplaatste finishvlag (naafdop) en wit omrande spaken
  • optioneel: lederen stuurwiel en toerenteller

13" stalen velgen met zwarte wieldoppen

Centraal geplaatste sportuitlaat met ronde einddemper en open middenpijp

Zwarte of zilveren dubbele Marathonstreep

Marathon typeplaatjes op de flanken en kofferdeksel

Met stof beklede slaapstoelen

Finishvlag op het stuur en witte spaken

Optioneel: lederen stuurwiel en toerenteller

Marathon uitrusting voor de Daf 66

Ook de Daf 66 kon af-fabriek met de Marathon uitrusting worden besteld: eerst als 1100 Marathon, gelijkwaardig aan de 55 Marathon (met 1100cc motor), en later met een 1300cc motor die er 2 pk meer uit perste.

1100 Marathon optiepakket

De 1100 Marathon uitrusting, voor de carrosserievormen Sedan, Stationcar en Coupé is geleverd van 1972 tot en met 1973. De motor is gelijk aan die in de 55 Marathon: een 1100cc Renault Cléon-Fonte motor met 63 pk SAE bij 5600 omwentelingen per minuut en een topsnelheid van ongeveer 145 kilometer per uur.

Uiterlijke kenmerken:

  • 13" stalen velgen met zwarte wieldoppen
  • dubbele marathonstrepen met het opschrift “Marathon” op de flank in de bovenste balk
  • een stuurwiel met centraal geplaatste finishvlag (naafdop) en witte omrande spaken

 

13" stalen velgen met zwarte wieldoppen

Zwarte of zilveren dubbele strepen met het opschrift “Marathon”

Finishvlag op het stuur en witte spaken

1300 Marathon optiepakket

Vanaf 1973 werd de Daf 66 in Marathon trim geleverd als 1300 Marathon voor de carrosserievarianten Sedan, Stationcar en Coupé. Naast de onzichtbare 2 pk extra die de motor met grotere cilinderinhoud er uit perst, kun je de 1300 Marathon herkennen aan de verstralers in de grille, die de 1100 Marathon niet heeft.
De 1300 Marathon kreeg een gelaagde voorruit, zelfstellende remmen, een samendrukbare stuurkolom en een controlelampje voor het remvloeistofniveau: zaken die bijdroegen aan een algeheel hoger veiligheidsniveau.

Uiterlijke kenmerken:

  • 13" stalen velgen met zwarte wieldoppen
  • verstralers in de grille
  • dubbele marathonstrepen met het opschrift “Marathon” op de flank in de bovenste balk
  • een speciaal Daf 66 1300 Marathon stuurwiel
  • 'nonnenkapstoelen': stoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, bekleed met stof en kunstleer
  • middenconsole met ruimte voor extra meters
  • typeplaatje '1300' op de kofferklep

 

13" stalen velgen met zwarte wieldoppen

Verstralers in de grille

Zwarte of zilveren dubbele strepen met het opschrift “1300 Marathon”

Speciaal 1300 Marathon stuurwiel

Stoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, ook bekend als 'nonnenkappen'

Middenconsole met ruimte voor extra meters

Typeplaatje '1300' op de kofferklep