Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Stugger maken van een V66.

Stugger maken van een V66. 7 jaren 10 maanden geleden #1763

• Jeroen Tans
  • Jeroen Tans's Profielfoto
  • Fresh Boarder
Ik heb sinds kort een V66. Ik vind hem echter erg slap in z'n veren. Ik heb al rondom de schokbrekers vernieuwd.
Achter zijn de bladveren wat doorgezakt en voor gaat hij in bochten wel erg hangen.
Ik zou graag advies krijgen hoe dit te verbeteren.
- kun je de achterveren dubbel maken? of zijn er andere oplossingen die dat wat stugger maken.
- en wat kan ik aan de voorvering doen?
Jeroen Tans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stugger maken van een V66. 7 jaren 10 maanden geleden #1764

• E. van Hengel
  • E. van Hengel's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 95
Voor de voorvering (dat zijn torsiestaven) kun je op zoek gaan naar de tosiestaven van een YA 66, deze zijn dikker en stugger.

Voor de achterveren zijn die van een combi ook dikker en daardoor ook stugger.

Voor het rollen van de auto kun je kijken of een dikkere stabilisatorstang aan de voorkant helpt.

Dit zijn wat zaken welke ik als relatieve leek weet. Ton Koster is hier de expert in, die kan je zeer veel info geven.
Is er leven na de dood ? Steel mijn DAF en je weet het !

Re: Stugger maken van een V66. 7 jaren 10 maanden geleden #1767

• 6979
  • 6979's Profielfoto
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 17

Op de foto is ook duidelijk de vaste montage te zien van de beugel waarin de torsieassen zitten gemonteerd en de zwaardere torsieassen en dikkere stabi. Het geheel is daardoor veel stugger.

Ik heb mijn twijfels over jouw schokbrekers. Welk merk en welk type heb jij gemonteerd ??
Qua vering voor heeft Eric de oplossing al aangegeven 17mm YA torsiestangen, maar met goede schokkers voor, zou het ook zo moeten kunnen. Neem daarvoor bijvoorbeeld de Kayaba voorpoten
of als je over een dikke portemonnaie beschikt de Koni Geel (Sport).
Voor achter zijn er instelbare schokkers te koop: dan hoef je echt niets aan de veren te doen.
De veren van een combi zijn idd iets zwaarder of je kan overwegen er een blad bij te gooien.
Verlagen is ook een optie, waardoor het zwaartepunt lager komt te liggen.
Voor kan bij een 66 een tweede stabi worden gemonteerd en eventueel past er achter ook nog één onder.
Zoals je ziet zijn er genoeg mogelijkheden om het gedrag te verbeteren: veel succes!
T.Koster
Laatst bewerkt: 7 jaren 10 maanden geleden door 6979.

Re: Stugger maken van een V66. 7 jaren 10 maanden geleden #1768

• E. van Hengel
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 95
Hoi Ton,

Een 2e stabi voor is dat simpel te doen door er nog 1 zelfde bij te plaatsen ? Heb een passetje liggen waarmee ik een extra stabi aan de bestaande kan vastmaken, maar nog nooit gemonteerd.

Hoe werkt de stabi achter ? Is dat ook een bestaande of moet je die zelf maken ? Heb ooit begrepen dat een stabi achter ook tegen kan werken omdat je dat teveel de rol uit de auto haalt.

Re: Stugger maken van een V66. 7 jaren 10 maanden geleden #1769

• 6979
  • 6979's Profielfoto
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 17

Bij een 66 met een Dion-as werkt die stabi niet tege.
hierbij een voorbeeld van de stabi achter: moet je natuurlijk zelf maken en voor zitten ze gewoon op de standaard rubbers. Als ik in mijn werkplaats ben, zal ik wel even wat foto´s nemen van mijn race-Daf.
T.Koster

Re: Stugger maken van een V66. 7 jaren 10 maanden geleden #1770

• Jeroen Tans
  • Jeroen Tans's Profielfoto
  • Fresh Boarder
Even teruggrijpend op de reactie en vraag van Ton Koster: de nwe schokbrekers zowel voor als achter zijn van het merk KYB. (type nrs weet ik niet) Deze lijken het prima te doen en zijn in ieder geval dag en nacht verschil met de lekke of slecht werkende oude .

Ik zie wel dat de simpele wens van het stugger maken, vergaande consequenties heeft.
Zijn de door jullie genoemde materialen (torsiestangen en bladveren) uit een Daf YA66 nog verkrijgbaar bij bijvoorbeeld het DCN magazijn?
Of kan ik voor volstaan met een 2e stabilisatie-set om dat rollen tegen te gaan.
Jeroen Tans

Re: Stugger maken van een V66. 7 jaren 10 maanden geleden #1771

• 6979
  • 6979's Profielfoto
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 17
KYB is Kayaba: dat zijn uitstekende schokkers (ik ga er vanuit dat ze nieuw zijn), dus daar kan het niet aan liggen: moet je het toch zoeken in de vering /wegligging.
Die YA-torsieveren waren tot voor kort gewoon via DCN te krijgen, stabi´s ook.
T.Koster

Re: Stugger maken van een V66. 7 jaren 10 maanden geleden #1773

• E. van Hengel
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 95
Heb zelf een stuk of 4 stabi's liggen voor de voorkant. Daarin zitten zeker 2 verschillende maten tussen waarbij de dikte zeker 2 mm scheelt. Is daar ook nog een bepaalde logica zoals bijvoorbeeld een dikkere stabi voor een marathon en een dunnere voor een coupé ?

Re: Stugger maken van een V66. 7 jaren 10 maanden geleden #1774

• M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 126
Dubbele bladveer achter, is nog wel het simpelste.

mstapper MSE Waalre
Laatst bewerkt: 7 jaren 10 maanden geleden door M. Stapper.

Re: Stugger maken van een V66. 7 jaren 6 maanden geleden #2386

• A.D.M. van Baggum
  • A.D.M. van Baggum's Profielfoto
  • Senior Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 2
Met de torsiestaven van de YA66 wordt de voortrein dus stugger. Is dat dan

a. Stug genoeg om de problemen te ondervangen die je oproept als je de voorwielophanging gaat verlagen? Tijdens DCN-sleuteldagen is dat namelijk wat twee keurmeesters onafhankelijk van elkaar stelden. Dat dit bij een verder standaard ophanging af te raden is, beweerde ook ooit iemand ergens op deze site, als ik me niet vergis; er zou dan teveel druk komen te staan op andere onderdelen, ik weet niet meer welke.

b. Zo stug dat je heel veel veercomfort inlevert? Een beetje stugger mag, maar keihard is niet goed en niet prettig bij een straatauto.

Ik gebruik mijn D66-1400 alleen voor korte ritten, meest in de stad, en rij niet meer dan 2000 km per jaar. Verder wil ik er een enkele keer mee slalomrijden op het Midland-circuit (zonder ambities wat betreft het kampioenschap). En weet iemand waar er Kayaba's te koop zijn? Bij het magazijn vroeg ik daar vorig jaar om, als alternatief voor die van Spax of Koni, en toen kreeg ik dempers waar "DAF Hobby" in gegraveerd staat. Ik heb nog vrijwel nieuwe gele Koni's van een V360 liggen (niet te koop!); die zijn niet zomaar op de Daf te zetten, hoorde ik ook, want die heeft geen McPherson. Of valt daar toch een mouw aan te passen?

Ik heb ook vragen over de remmen en over steekassen, maar die zijn hier "off-topic" en zal ik daarom plaatsen in de daarvoor bedoelde rubrieken.

Re: Stugger maken van een V66. 7 jaren 6 maanden geleden #2390

• 6979
  • 6979's Profielfoto
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 17
Je moet eerst voor jezelf uitmaken: comfortabel rijden of slalom rijden! Deze zaken liggen te ver uitéén om een compromis te sluiten.
Slalom: stugger, lager etc etc Gewoon comfortabel rijden: laten zoals het is !
T.Koster

Re: Stugger maken van een V66. 7 jaren 6 maanden geleden #2397

• J. van Kuilenburg
  • J. van Kuilenburg's Profielfoto
De diameter van de standaard torsiestaven is 16 mm, van een YA 16,7 mm. De stijfheid van een torsiestaaf wordt o.a. bepaald door de diameter... tot de vierde macht. De torsievering van de YA is dus ong. 1,2 maal zo stijf: bij dezelfde belasting dus ca. 15% minder invering.

Misschien is het een idee om de stabilisatorstang aan te passen: zo is het bochtengedrag te verbeteren zonder dat het rijcomfort erg wordt beinvloed. Daar is op internet genoeg over te vinden: dikkere stabi, dubbele stabi, ophangen in bussen ipv rubbers...
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.121 seconden