Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: EMVK + clignoteurs

EMVK + clignoteurs 1 jaar 1 maand geleden #9761

• A.D.M. van Baggum
  • A.D.M. van Baggum's Profielfoto
  • Senior Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 2
Geacht Forum,

Sinds deze week heb ik een ernstig probleem met de D66 (van '74, modeljaar '75). De auto moest op voor de APK, en daarvoor moest er een nieuwe km-tellerkabel in. Ik heb dat eerst zelf geprobeerd, maar de aansluiting van de nieuwe set (kunststof wartel en tonnetje) week zo sterk af van die van de oude (hardmetalen bocht aan het eind bij de naaf) dat ik het aan de vakgarage heb moeten overlaten. De monteurs daar hadden er ook nog een hele puzzel aan. OK, de auto is goedgekeurd en tevreden rij ik het korte stuk naar huis. Onderweg valt me niets op bijzonders op. Maar wat gebeurt er tijdens het eerstvolgende ritje, een week later, wederom in stadsverkeer? Hij schakelt niet meer op! Hij rijdt alsof de bergrem geactiveerd is, dus vanaf 40 km/u met een veel hoger toerental dan normaal. (Als ik hem echt op de bergrem zet, brandt het groene lampje, ook nu nog – dus hij stond niet per ongeluk aan.) Ook hoor ik bij het richting aangeven geen tikken meer en brandden de pijltjes in het combi-instrument niet. Uitgestapt om te kijken, en ja, de clignoteurs doen het inderdaad niet. Als ik het alarmlichten aanzet, knipperen ze gek genoeg wel alle vier. Alle aansluitingen zitten op het oog zoals ze moeten zitten, met nergens een scheur te bekennen, ook geen gecorrodeerde contacten. Uit andere berichten op dit forum begrijp ik dat de remlichten en de EMVK een circuit vormen, maar geldt dit ook voor de richtingaanwijzers?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

EMVK + clignoteurs 1 jaar 1 maand geleden #9762

• M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 126
De alarmlichten hebben een andere voeding dan de raw. Dus de alarmlichten kunnen wel werken en de raw niet.

Soms zit het probleem in de alarmlichtschakelaar. Als alles goed gaat wordt deze nooit bedient, so far so good.
Echter bij de APK moet dit gekontoleerd worden, en dan kunnen de contacten in de schakelaar blijven hangen
zodat de raw lichten niet werken.
Een keer of tien flink met de schakelaar op en neer zou kunnen helpen, anders een nieuwe schakelaar.

Ook kan er een probleem zijn met zekering no 7, ook controleren.
Bijgaande wat schema's voor de duidelijkheid.

mstapper MSE Waalre

EMVK + clignoteurs 1 jaar 1 maand geleden #9764

• A.D.M. van Baggum
  • Senior Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 2
Bedankt voor het snelle antwoord. Dat roept alleen wel weer een vraag op: met de snel te bedienen schakelaar bedoelt u dus de alarmlichtschakelaar? En wat is nu het verband met de EMVK? Of is dat er niet en is het puur toeval dat ook daar opeens wat mis mee is? Problemen als dit heb ik in de negen jaar dat ik de Daf nu bezit nooit gehad, voorzover ik me herinner.

EMVK + clignoteurs 1 jaar 1 maand geleden #9768

• M. Stapper
  • Platinum Boarder
  • NULL
Inderdaad de alarmlichtschakelaar.

Ik schreef ook, kijk eens naar zekering 7, en de vele gebruikers die daar op zitten.
RAW, remlicht en vacuum, ruitenwissers, laadstroom. Echt een probleem zekering.
Jarenlang af en toe ging de zekering stuk, en op momenten dat het niet uitkomt,
hartje Parijs bv, geen raw, geen remlicht enz enz. Tenslotte een paar gebruikers eraf
gehaald en een eigen bijgeplaatste zekering gegeven. Toen was het probleem over.

Maar jou probleem kan natuurlijk ook toeval zijn.
mstapper MSE Waalre

EMVK + clignoteurs 1 jaar 1 maand geleden #9773

• A.D.M. van Baggum
  • Senior Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 2
Opnieuw zeer bedankt, ik zal het allemaal uitproberen.

EMVK + clignoteurs 1 jaar 1 maand geleden #9775

• A.D.M. van Baggum
  • Senior Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 2
Graag meld ik kort wat het effect is geweest van de voorgestelde maatregelen, zodat anderen er mogelijk ook iets van opsteken. Ik weet niet of het wat uitmaakt dat in mijn Daf een 1400-motor ligt met een Renix-ontsteking, dus zet ik het er voor de volledigheid maar even bij. Deze ombouw heeft de vorige eigenaar destijds laten doen (bij Clement in Limburg), dus daar weet ik verder zo goed als niets van.
Het tot tien keer toe aan- en uitzetten van de schakelaar voor de alarmlichten leverde niets op. Vervangen van zekering 7 had tot gevolg dat de raw's naar rechts het één keer deden (incl. het verklikkerlichtje op het dashboard), die naar links deden het nu helemaal niet meer; en na uit- en aanzetten van het contact deden ze het geen van alle meer, dus ook die naar rechts niet. De alarmlichten knipperen alleen nog aan de voorzijde, achter branden ze dan continu.
Vraag 1: is de schakelaar voor de alarmlichten identiek met die voor de ruitenwisser? Daar heb ik namelijk nog eentje van liggen, nieuw in de doos, kan die er mooi voor worden gebruikt (bij mijn Daf werken de ruitenwissers via de hendel rechts op de stuurkolom).
Vraag 2: is er in dit verband nog een eigenaardigheid van de Daf waar ik de garage op moet wijzen? Ik vrees dat ik elektrotechnisch niet voldoende onderlegd ben voor een klus als deze - bovendien is sinds begin dit jaar mijn sleutelplekje niet langer toegankelijk, en zo langs de straatkant moeten prutsen werkt niet fijn.

EMVK + clignoteurs 1 jaar 1 maand geleden #9778

• M. Stapper
  • Platinum Boarder
  • NULL
De vervanging van de motor door een 1400 met renix heeft niets te maken met de geschetste problemen.

* Bij zekering 7 zit waarschijnlijk een slecht contact en niet alleen de zekering zelf, maar de vrouwelijke
aansluitingen van de gebruikers. Verminderde klemkracht van de kabelschoentjes, en dus slechte of geen verbinding.
* De schakelaar voor de ruitenwisser is niet hetzelfde dan die voor de alarmlichten,
* De schakelaar van de alarmlichten is waarschijnlijk toch defect.
* Dat de alarmlichten voor wel en achter niet knipperen is wel erg vreemd, maar kan ook terug te voeren
zijn naar een defecte alarmlichtschakelaar. Mogelijk is er ook ( bij de APK ) een verkeerde lamp gemonteerd.
Controleren of de lampen voor en achter de juiste wattages hebben.
mstapper MSE Waalre

EMVK + clignoteurs 1 jaar 1 maand geleden #9785

• A.D.M. van Baggum
  • Senior Boarder
  • NULL
  • Ontvangen bedankjes 2
Bedankt maar weer, ik houd u op de hoogte!
Tijd voor maken pagina: 0.129 seconden