Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Relais voor verlichting

Relais voor verlichting 1 maand 2 weken geleden #11056

  • M.J.N. Vermeij
  • M.J.N. Vermeij's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Boarder
  • NULL
  • Berichten: 60
  • Ontvangen bedankjes 4
  • Karma: 0
Om te voorkomen dat de lichtschakelaar te heet wordt (en snel slijt) wil ik de verlichting in mijn 55 via een relais schakelen.

Heeft iemand een schema waarin is te zien hoe je zo'n relais (ik heb er nog een liggen uit een V66) moet aansluiten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Relais voor verlichting 1 maand 2 weken geleden #11057

  • M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 863
  • Ontvangen bedankjes 130
  • Karma: 19
Aan een V66 relais heb je niks, de hoofdstroom voor het groot en dimlicht gaat nog steeds door de schakelaar.

Je moet een werkrelais plaatsen naar 56 en aan laten sturen door de lichtschakelaar.

Of 2 werkrelais bij de zekeringkast plaatsen. 1 voor dimlicht en 1 voor grootlicht.
mstapper MSE Waalre
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Relais voor verlichting 1 maand 2 weken geleden #11058

  • M.J.N. Vermeij
  • M.J.N. Vermeij's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Boarder
  • NULL
  • Berichten: 60
  • Ontvangen bedankjes 4
  • Karma: 0
Dat snap ik niet. Waarom zit er in een Volvo 66 dan een relais als de stroom toch nog door diezelfde schakelaar in het dashboard zou gaan?

Ik heb het gedeelte van de verlichting uit het schakelschema nagetekend voor de 55 en de V66, zie Word-document. Bij de V66 loopt de stroom van de lampen volgens mij niet meer door de schakelaar op het dasboard.

Kun je niet gewoon de aansluitingen 30 en 56 die nu in de 55 op de stuurkolomschakelaar zitten overzetten naar aansluitingen 30 en 56 op het relais, en hetzelfde doen voor 56a en 56b (dus: verplaatsen van stuurkolomschakelaar naar relais)?

Maar wat zou je dan moeten aansluiten op de aansluiting "S" van het relais? Bij de V66 zit er een verbinding tussen aansluiting S op het relais en aansluiting 31b op de stuurkolomschakelaar, maar de stuurkolomschakelaar in de 55 heeft maar vier aansluitingen.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Relais voor verlichting 1 maand 2 weken geleden #11059

  • M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 863
  • Ontvangen bedankjes 130
  • Karma: 19
Kijk hier even naar.





mstapper MSE Waalre
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Relais voor verlichting 1 maand 2 weken geleden #11060

  • M. Stapper
  • M. Stapper's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • NULL
  • Berichten: 863
  • Ontvangen bedankjes 130
  • Karma: 19
2 werkrelais plaatsen is het simpelste.
Neem G , rood grootlicht bij de zekeringkast los, en verbind deze aan 86 van een werkrelais, 85 aan massa.
Verbind 87 aan de zekeringkast, waar G aan zat.
Verbind 30 aan de + van de accu, MET EEN ZEKERING ERTUSSEN.

Doe hetzelfde met het dimlicht.
Dus
Neem D, geel dimlicht, bij de zekeringkast los en verbind deze aan 86 van een werkrelais, 85 aan massa.
Verbind 87 aan de zekeringkast waar D aan zat.
Verbind 30 aan de + van de accu, met een zekering ertussen.

KLAAR,





mstapper MSE Waalre
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Relais voor verlichting 1 maand 2 weken geleden #11063

  • M.J.N. Vermeij
  • M.J.N. Vermeij's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Boarder
  • NULL
  • Berichten: 60
  • Ontvangen bedankjes 4
  • Karma: 0
Bedankt voor het duidelijke schema!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.209 seconden